Nieuwkomer met vrachtzeilboot verslaat CMA CGM voor raketcontract

In de strijd om een contract met de Europese raketbouwer Ariane, heeft het redersduo CMA CGM/Marfret de duimen moeten leggen voor nieuwkomer Alizès. Die jonge Franse rederij zal een nog te bouwen vrachtzeilboot inzetten.

Twee jaar geleden stuurde ArianeGroup een tender uit voor het transport van de onderdelen van de nieuwe Ariane 6-raket uit Bremen, Rotterdam, Le Havre en Bordeaux naar Kourou in Frans-Guyana. Daar worden de raketten geassembleerd en gelanceerd.

In de laatste ronde ging het tussen de twee containerrederijen CMA CGM en Marfret uit Marseille enerzijds, en de nieuwe rederij Alizès anderzijds. Alizès is een joint venture van Jifmar Offshore Services en Zéphyr & Borée, een jonge rederij die zich wil toeleggen op ecologisch vervoer. Voor het scheepsontwerp gingen ze in zee met de nautische architecten van VPLP Design uit Parijs.

Alizès won het contract met ArianeGroup dankzij het voorstel om een nieuw roroschip voor de transporten te laten bouwen. Het gaat om de 121 meter lange ‘Canopée’, die begin 2022 in de vaart moet komen. De nieuwbouw krijgt een scheepsmotor die zowel lng als zwavelarme bunkerolie kan verbruiken. De dienstsnelheid zal 16 knopen bedragen.

Vier zeilen

Het meest opvallende kenmerk van de ‘Canopée’ is het feit dat er vier zeilen met een hoogte van dertig meter zullen worden geïnstalleerd. Door die te gebruiken kan de vrachtzeilboot het brandstofverbruik beperken en zal de uitstoot van CO2 met 30 tot 35% verminderd worden.

Ariane is al het tweede grote bedrijf dat voor maritiem vervoer met vrachtzeilboten wil werken. De Franse autofabrikant Renault besloot eind 2018 om in zee te gaan met de nieuwe rederij Neoline uit Nantes. Neoline bestelde dit jaar bij de Franse scheepswerf Neopolia twee rorozeilschepen, die tegen eind 2021 in de vaart moeten komen.

Stefan Verberckmoes