Nieuwjaarsbrief Marc Beerlandt, CEO MSC Belgium

In onze reeks nieuwjaarsbrieven (gratis en niet vergrendeld) blikt een auteur uit de logistieke sector vooruit naar 2019. Vandaag krijgt u de nieuwjaarsbrief van Marc Beerlandt, CEO van MSC Belgium.

Beste maritieme collega's,

Vooreerst wil ik jullie een gelukkig, een gezond en een voorspoedig 2019 toewensen voor u en voor uw geliefden. We kunnen terugblikken op een bijzonder jaar in Antwerpen en dat op diverse vlakken: aantal containers, aantal boten, tewerkstelling, investeringen allerhande ... Niets dan positieve berichten. Fantastisch toch! Het effect van de megaschepen die ons sinds een aantal jaren kunnen bereiken, begin je nu op quasi alle vlakken te zien.

Er zijn op een relatief korte periode ongelooflijk mooie dingen bereikt die ten goede komen aan heel de havengemeenschap, de industrie gevestigd in het havengebied en de havenautoriteit. Trots zeggen we telkens weer hoeveel procent van het bnp de haven wel vertegenwoordigt, hoeveel return we geven, hoeveel mensen er werken enzovoort.

Buitenwereld

Als havengemeenschap vinden we dat allemaal mooi en vanzelfsprekend. En we begrijpen de kritiek absoluut niet van de (boze) buitenwereld. Dat mensen ons durven betichten van het laten dichtslibben van de wegen, dat we stinken, dat we 'te' veel plaats innemen en dat we daar 'te' weinig toegevoegde waarde voor teruggeven per m2, per dok ... Vreemd vinden we dat. Maar die kritiek is er en begint harder en harder door te klinken. Men gunt ons minder en minder en houdt ons daarenboven angstvallig in de gaten.

Oplossingen zoeken

Daarom een oproep: laat ons van 2019 het jaar maken waar we, zonder naïef te zijn, anders beginnen samenwerken en laten we begrip ontwikkelen. Dat we de hete aardappel niet meer zo snel doorspelen aan de volgende partij in de keten, maar trachten gezamenlijk een oplossing te vinden voor de diverse gemeenschappelijke problemen. NxtPort is zo een middel, dat, hoewel niet alleen zaligmakend, toch een neutrale partij wil en kan zijn om bepaalde issues 'anders en op een gemeenschappelijke' manier aan te pakken.

Communiceren

De kritiek van buitenaf zal immers niet stoppen. Noch de grootste terminaloperator of rederij, noch natie of expediteur zal in staat zijn om 'alleen' het hoofd te bieden aan deze kritiek, als we zo willen blijven groeien. Daarom is het absoluut noodzakelijk om meer gezamenlijke standpunten in te nemen en beter en overvloediger daaromtrent te communiceren.  

ik wens jullie een fijn 2019!

Marc Beerlandt, CEO MSC Belgium