Nieuwjaarsbrief Joachim Coens (gedelegeerd bestuurder Haven Zeebrugge)

In de reeks nieuwjaarsbrieven (gratis en niet vergrendeld) blikt een auteur uit de logistieke sector vooruit naar 2019. Vandaag leest u de brief van Joachim Coens, gedelegeerd bestuurder van de MBZ (Maatschappij van de Brugse Zeehaven nv).

Beste Flowslezer,

De verdere globalisering, waarbij naties nagenoeg onbelemmerd handel drijven met elkaar, lijkt vandaag op haar retour te komen. Het nieuwe jaar 2019 kondigt zich in dat opzicht turbulent aan, om te beginnen in het Verenigd Koninkrijk.

Economieën en staten lijken op zichzelf terug te plooien. Deze wijzigende verhoudingen tussen staten in Europa en ver buiten Europa, hebben repercussies op het reilen en zeilen van een haven. De haven van Zeebrugge is een schakel in een Europese en een wereldwijde logistieke context.

Ondanks of mede juist door deze ontwikkelingen willen we als haven de focus versterken op de ‘expertise’ voor specifieke markten. Expertise is het antwoord op de uitdagingen.

Brug naar Groot-Brittannië

Met ruim 45% van de trafiek die gerelateerd is aan het Verenigd Koninkrijk, spreekt het voor zich dat Zeebrugge zich zo goed als mogelijk voorbereidt op de brexit, waarbij de UK een derde land wordt. De aanwezige infrastructuur, onder andere de grensinspectiepost met aanpalende parkingplaatsen voor trucks en beschikbare koelopslagplaatsen, het brexitinfopunt voor de bedrijven, de toevoeging van extra douanebeambten aan het bestaande team in Zeebrugge en, last but not least, de ontwikkeling van het dataplatform RX/SeaPort, moet de haven wapenen tegen een harde brexit op 29 maart. Onze specialisatie in onbegeleide vracht, zal een competitief voordeel inhouden. Hiermee moeten we marktaandeel nemen. De logistieke ketens werden decennia lang opgebouwd en ook na de brexit slaan deze ketens de brug naar het Verenigd Koninkrijk. De mindere koopkracht van onze buren, die onze export ondermijnt, is onze grootste zorg.

Toegangspoort tot Scandinavië

De haven van Zeebrugge is uitgegroeid tot een vooraanstaande Scandinaviëhub in Europa. De sprong die de vrachtcijfers van de verschillende shortsea-operatoren de laatste jaren hebben gemaakt, spreken voor zich. Niet enkel de Göteborgroutes zijn de motor voor het succes van Zeebrugge als hub voor Scandinavië: ook Denemarken, Finland, Noorwegen zijn steeds prominenter aanwezig in de vaarschema’s, en zullen nog nieuwe verbindingen en lading brengen.

Deur van en naar China

Na een jaar van integratie en versterking, moet 2019 met COSCO hét jaar van de containersector worden in Zeebrugge. COSCO Shipping Ports, eigenaar van de terminal aan het Albert II-dok, heeft een duidelijke visie voor Zeebrugge. Zeebrugge moet hun Noordwest-Europese hub worden. De geografische ligging aan de kust is van groot belang voor diepzeecontainers. COSCO wordt ook een cruciale transportschakel voor Chinese en internationale bedrijven die zich in samenwerking met de Chinese ontwikkelaar Lingang in de Maritieme Logistieke Zone zullen vestigen.

Hub voor de autosector

De haven van Zeebrugge is wereldwijd marktleider voor de import, export en overslag van nieuwe wagens en high & heavy ladingen. De belangrijkste deepsea- en shortsearederijen centraliseren hun diensten op het platform van Zeebrugge en organiseren er hun Europese en intercontinentale distributie. We zetten verder in op die hubfunctie, door nauwgezet de technologische innovaties in de autosector te volgen. Toegevoegde waarde op onder andere elektrische wagens, moet expertise inbrengen zelfs bij handelsbelemmeringen .

Het is evident dat elke vorm van handelsbelemmering de welvaart naar beneden haalt of doet verschuiven in een richting die degene die ze nastreeft niet wil. We hopen voor 2019 dan ook dat die wetenschap leiders aanzet tot andere inzichten en tot het nemen van moedige stappen.

In elk geval kijkt de havengemeenschap in Zeebrugge met grote inzet naar de wendingen in de wereldhandel.

Joachim Coens, gedelegeerd bestuurder MBZ (Maatschappij van de Brugse Zeehaven nv)