Nieuwe samenwerking tussen CMA CGM en Evergreen

Hoewel CMA CGM en Evergreen momenteel nog lid zijn van verschillende allianties, gaan ze toch steeds meer tot samenwerking over. De twee carriers starten in mei een gezamenlijke dienst tussen Japan en de noordkust van Noord-Amerika.

Volgens de wekelijkse nieuwsbrief van het Franse Alphaliner gaan CMA CGM en Evergreen elk drie schepen van ongeveer 4.200 teu inzetten in een gezamenlijke dienst vanuit Noord-China (Xingang en Qingdao) en Japan (Kobe, Nagoya en Tokyo) naar de Amerikaanse havens Los Angeles en Oakland.

Flows meldde een week geleden al dat Evergreen zijn ADR Service tussen de Far East en de Adriatische Zee deze maand staakt en twee schepen zal leveren voor een bestaande dienst van CMA CGM in het kader van de alliantie Ocean Three met Cosco (als opvolger van China Shipping) en UASC.

Mega-alliantie

Dat de Franse en Taiwanese carrier nu ook op de trans-Pacific weer gaan samenwerken, voedt uiteraard nog meer de geruchten dat er een nieuwe mega-alliantie van CMA CGM, Cosco en Evergreen in de maak zou zijn. Ook APL zal daarbij aansluiten omdat CMA CGM die rederij uit Singapore overneemt.

Op de afronding van die overname wordt overigens niet gewacht om APL nu al slots te laten gebruiken op schepen van CMA CGM. De nieuwe Asia Caribbean Express Service die de Singaporezen sinds kort aanbieden, is bijvoorbeeld een slotcharter op de bestaande PEX2-dienst van CMA CGM, Cosco en Hapag-Lloyd tussen het Verre Oosten en Centraal Amerika. APL krijgt ook een allocatie van 300 teu op de nieuwe dienst tussen Japan en de VS.

Bedreiging

Dat CMA CGM en Evergreen daar hun eigen dienst beginnen, is vooral een bedreiging voor de Japanse rederijen MOL en “K” Line, op wiens schepen de Franse en Taiwanese carriers nu nog slots kopen.

Tot nu toe bleef het marktaandeel van CMA CGM tussen de VS en Japan beperkt tot 1,9%, maar daar komt in principe later dit jaar de 5% van APL bij zodat de Fransen ongeveer even groot worden als Evergreen (6%). De grootste carriers (die dus het meeste te verliezen hebben) op deze route waren vorig jaar volgens cijfers van PIERS de Japanse rederijen NYK Line (17%), MOL (16%) en “K” Line (12%).