Nieuwe roro’s Wallenius-SOL: grootste met ijsklasse

De nieuwe jumbo-roro’s voor Wallenius-SOL die op lng zullen varen, krijgen een capaciteit van maar liefst 5.800 lijnmeter. Ze zullen gebouwd worden door Yantai CIMC Raffles Offshore in China.

Eind vorige maand kondigden Wallenius en Swedish Orient Line (SOL) aan dat ze op 12 april de joint venture Wallenius-SOL hebben opgericht om op een zo milieuvriendelijke manier woudproducten vanuit Zweden (Husum) en Finland (Kemi, Oulu, Pietarsaari en Kaskinen) naar Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Vlaamse havens Zeebrugge en Antwerpen te varen.

De huidige SOL-schepen, zoals de ‘Thuleland’ of ‘Tundraland’ die nu al die lading naar Zeebrugge brengen, worden vervangen door nieuwe jumbo-roro’s waarvan het ontwerp door de Deense scheepsarchitecten van Knud E. Hansen werd gemaakt.

Grootste

De nieuwe jumbo-roro’s worden 242 meter lang en krijgen op de garagedekken een capaciteit van 5.800 lijnmeter. Dat is evenveel als de nieuwe jumbo-roro’s die Knud E. Hansen voor Finnlines heeft uitgetekend, maar de schepen voor Wallenius-SOL worden wel nog vier meter langer en 1,2 meter breder omdat er plaats moet zijn voor de brandstoftanks met lng. Volgens de Deense scheepsarchitecten worden het de grootste roroschepen met de hoogste ijsklasse 1A.

Opties

In China werden al twee schepen besteld voor oplevering in 2021. Er werden twee opties genomen op zusterschepen, die los van elkaar gelicht kunnen worden. De 27.000 dwt metende schepen krijgen een dienstsnelheid van 20 knopen.

Wanneer de jumbo-roro’s in de vaart komen, kan Wallenius-SOL veel meer lading per reis meenemen. Ter vergelijking: de huidige SOL-schepen zoals de ‘Thuleland’ of ‘Tundraland’ zijn 190,8 meter lang en hebben een garagecapaciteit van 2.778 lijnmeter.

Stefan Verberckmoes