Nieuwe rorolijn voor Oostende wacht op akkoord Ramsgate

De nieuwe dienst tussen Oostende en het Verenigd Koninkrijk krijgt steeds vastere vorm, maar operator Seaborne Freight heeft nog geen definitief akkoord op zak met de haven van Ramsgate. Die houdt de boot blijkbaar nog even af.

Focus/WTV stuurde gisteren het nieuws uit dat de nieuwe ferrylijn van Oostende naar Ramsgate een stap dichterbij komt nu Seaborne Freight de financiering voor het project rond heeft. Bij de Britse operator wou chief operating officer Glenn Dudley het nieuws niet bevestigen, al belooft hij dat er op korte termijn een aankondiging komt.

Ramsgate

Die voorzichtigheid heeft blijkbaar te maken met het feit dat Seaborne nog niet tot een definitief akkoord kon komen met de haven van Ramsgate.

In Oostende bevestigt havenvoorzitter Johan Vande Lanotte dat Seaborne Freight nog die horde moet nemen. De discussie tussen die groep en het bestuur van de Engelse haven loopt niet al te vlot. Een uitleg daarvoor heeft Vande Lanotte niet.

Volgens artikels in de lokale pers leed Ramsgate sinds 2010 jaar na jaar verlies en bleef de haven bij het verdwijnen van Trans Europa Ferries, de vorige uitbater van een dienst op Oostende, met een hoge onbetaalde factuur zitten. Of dat meespeelt in de terughoudendheid om in een nieuw ferryverhaal te stappen, is niet geweten.

Een Oostendse delegatie trekt eerstdaags naar Ramsgate om meer duidelijkheid te krijgen over de stand van zaken. Vande Lanotte blijft erin vertrouwen dat de nieuwe lijn er komt, maar geeft toe dat hij daarover in dit stadium geen absolute zekerheid kan geven.

Oostende

In Oostende staat de haven wel klaar om de rorobedrijvigheid weer op te starten. “We hebben onze systemen enkele maanden geleden getest en alles was in orde. De roropontons krijgen nog een onderhoudsbeurt een tiental dagen voor de dienst effectief van start gaat.”

De vereiste investeringen zijn voor de haven van Oostende beperkt. Voor de uitrusting en beveiliging van de terminal (onder meer tegen transmigranten die naar het Verenigd Koninkrijk willen) moet Seaborne Freight instaan.

Volgens de bestaande plannen wil Seaborne Freight van wal steken met zijn nieuwe dienst nog vooraleer het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie treedt (eind maart volgend jaar). Op de lijn tussen Oostende en Ramsgate zouden drie schepen komen die zes dagen per week zes afvaarten heen en weer verzorgen.

Jean-Louis Vandevoorde