Nieuwe redeboten zorgen voor vlottere beloodsing zeeschepen

Gisteren heeft de Vlaamse overheidsrederij Vloot zijn vier jongste redeboten gedoopt die vanuit Vlissingen en Antwerpen zorgen voor een vlottere beloodsing van zeeschepen. Elk schip kost zowat 1,5 miljoen euro.

“Een stevige investering, maar we kunnen ons niet permitteren om dit geld niet uit te geven”, onderstreepte Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts bij de doopplechtigheid in Antwerpen. “Deze dienstverlening is cruciaal voor de Vlaamse havens en voor de Vlaamse economie. De Vlaamse havens moeten het verschil maken met kwaliteit, efficiëntie en innovatie. De nieuwe vaartuigen garanderen een dienstverlening van topkwaliteit voor de komende vijftien à twintig jaar.”

Tot Brussel

De 20 meter lange en 6 meter brede ‘Raan’, ‘Honte’ en ‘Deurloo' kwamen gespreid over 2013 en 2014 in dienst en opereren vanuit Vlissingen. Zij kunnen een topsnelheid van 25 knopen halen. Dat is liefst elf knopen sneller dan de oude redeboten. Toch ligt hun brandstofverbruik naar verluidt een derde lager. Zoals alle andere vaartuigen van Vloot varen ze op zwavelarme brandstof. De nieuwe dienstvaartuigen zijn bovendien ontworpen om ook in slechte weersomstandigheden loodsen veilig aan of van boord van zeeschepen te halen.

De iets kleinere ‘Zeeaster’ verscheen eind vorig jaar op het Scheldetoneel en wordt vanuit Antwerpen ingezet. De redeboot zal onder meer dienen om zeeschepen te beloodsen die doorvaren richting Brussel. De ‘Zeeaster’ kan tot 22 knopen snel lopen.

Optimalisatie

De moderne nieuwkomers, die op de werf van Baltic Workboats in Estland zijn gebouwd, passen in het grootscheepse moderniseringsprogramma dat Vlaanderen de jongste jaren uitvoert. Ze zijn “veiliger, sneller, comfortabeler en zuiniger”.

Bedrijfszekerheid is een minstens even belangrijke troef. “Minder dan tien jaar geleden waren in Antwerpen circa 10% van de wachttijden toe te schrijven aan het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust. Nu is dit cijfer verminderd tot hooguit 1%.” Een gecoördineerde aanpak en een doorgedreven ketenbenadering hebben samen met de vlootvernieuwing voor die positieve evolutie gezorgd.

Samen met zijn Nederlandse tegenhanger verzorgt het Vlaamse Loodswezen in Vlissingen jaarlijks circa 25.000 beloodsingen van zeeschepen die naar Antwerpen of Gent varen.