Nieuwe normen lokken orders uit

In de loop van dit jaar werden al 190 nieuwe containerschepen besteld. De Franse consultant Alphaliner heeft een verklaring voor dat grote aantal.

Met de orders van de voorbije weken van Cosco (11 x 19.000 teu), Yang Ming (5 x 14.000 teu), Evergreen (10 x 2.800 teu) en PIL (4 x 9.700 teu en 4 x 11.800 teu) erbij geteld, werden er dit jaar al 2,04 miljoen nieuwe slots besteld. Dat is meer dan er de voorbije zeven jaren in een volledig jaar besteld werd.

Alphaliner brengt die stijging in verband met de nieuwe IMO Marpol Annex VI Tier III-norm, die geldt voor schepen waarvan de kiel na 1 januari 2016 wordt gelegd.

Die norm beperkt de uitstoot van NOx (stikstofoxide) in de Emission Control Areas (ECA) in Noord-Amerika voor de meeste schepen tot 3,4 g/kWh. Dat is fors minder dan de 14,4 g/kWh die sinds januari 2011 geldt. Om aan de strengere normen te kunnen voldoen, zal de prijs van een nieuw schip volgens Alphaliner met 2 tot 5% stijgen, afhankelijk van de grootte.