Nieuwe lng-autoschepen UECC 40% minder uitstoot

Vaste klant in Zeebrugge rederij UECC bestelde twee nieuwe autocarriers op lng en met hybride batterijtechnologie, met een optie voor nog twee schepen. Daarmee wil de grote Europese speler tegen 2030 haar uitstoot met meer dan 40% verminderen.

De schepen van United European Car Carriers (UECC) zijn vaste gasten in Zeebrugge, de grootste autohaven ter wereld. In 2016 nam de autorederij haar eerste schepen met lng als (hulp)brandstof in gebruik. Sinds 2017 worden die in Zeebrugge ship-to-ship gebunkerd door de ‘Engie Zeebrugge’. UECC, een joint venture van Nippon Ysen Kabushiki Kaisha (NYK) en Wallenius Lines, gaat nu nog een stap verder. “Onze ervaring met ‘pure car and truck carriers’ (PCTC’s) aangedreven door aardgas was zeer goed. Om onze milieudoelstellingen te bereiken, bestaat er echt geen alternatief. Het doorgedreven gebruik van lng zal onze CO2-uitstoot met 25% verminderen”, zegt CEO Glenn Edvardsen.

Daarom bestelde UECC nu twee autocarriers met dubbele brandstofmotoren op lng van de tweede generatie. Die zullen door China Ship Building Trading en Jiangnan Shipyard Group in 2021 geleverd worden. Het contract bevat bovendien een optie op nog twee schepen.

Mix van brandstoffen

De schepen van de tweede generatie worden uitgerust met hybride batterijtechnologie, die de energie-efficiëntie nog verhoogt en de uitstoot verder naar beneden haalt. “Hiermee zullen we nog beter doen dan de 40% reductie in koolstof die de International Maritime Organisation (IMO) tegen 2030 voorschrijft. Met de hybride batterijtechnologie zijn we ook voorbereid op de mix van koolstofneutrale biobrandstoffen en synthetische fuel”, zegt Edvardsen.

Op korte termijn maakt UECC zich sterk dat het zal voldoen aan IMO’s stikstofbeperking. Die treedt vanaf 2021 in werking in de Noordzee en de Baltische Zee.

High & heavy

De nieuwe schepen zullen 169 meter lang en 28 meter breed zijn, met een capaciteit voor 3.600 voertuigen op 10 vrachtdekken, waarvan twee verstelbaar in de hoogte. De maximale cargohoogte wordt 5,20 meter. Hiermee bouwt UECC verder in het marktsegment van high & heavy en stukgoed. De schepen krijgen achteropritten met een draagkracht van 160 ton en zijrampen met een draagkracht van 20 ton.

Roel Jacobus