Nieuwe Aziatische fusie in lijnvaart

Op de vooravond van de fusie van de containeractiviteiten van de Japanse rederijen NYK Line, MOL en "K" Line in het nieuwe Ocean Network Express (ONE), hebben twee Zuid-Koreaanse containerrederijen besloten om samen te gaan.

Het gaat om Sinokor Merchant Marine en Heung-A Shipping, die nu respectievelijk op de 25ste en 30ste plaats in de rangschikking van ‘s werelds grootste containerrederijen staan. Samen zijn deze twee intra-Aziatische carriers goed voor een vloot van tachtig containerschepen met een capaciteit van 98.844 teu, wat hen door de start van ONE en na hun samengaan naar de negentiende plaats in de top twintig zou katapulteren.

De nieuwe Zuid-Koreaanse fusierederij zou volgens de Zuid-Koreaanse overheid verder aansluiting willen zoeken bij Hyundai Merchant Marine (HMM), waarmee ze nu al het HMM + K2-consortium vormen (foto). De consolidatie van de gefragmenteerde Koreaanse scheepvaartsector lijkt daarmee steeds meer gestalte te krijgen.

Nationale carrier

Na het faillissement van Hanjin Shipping zou de Zuid-Koreaanse regering graag terug een sterke nationale carrier zien. Vorige zomer ondertekenden veertien Koreaanse containerrederijen een intentieverklaring om zo veel mogelijk te gaan samenwerken.

Dat ‘Korea Shipping Partnership’ omvat behalve HMM, Sinokor en Heung-A ook nog KMTC, SM Line, Namsung Shipping, CK Line, Pan Continental Shipping, Dongjin Shipping, Pan Ocean, Dong Young Shipping, Doowoo Shipping, Taiyoung Shipping en Hansung Line, wat eigenlijk een filiaal van Heung-A is.

Heung-A leed vorig jaar een nettoverlies van 69 miljoen dollar en stuurde de klanten onlangs nog een brief waarin ontkend werd dat de rederij op omvallen zou staan.

Stefan Verberckmoes