Nieuwbouw Hamburg Süd bestemd voor fruitdienst op Antwerpen

De Duitse rederij Hamburg Süd gaat eind volgend jaar nieuwe containerschepen van 3.830 teu inschakelen in een dienst vanuit Costa Rica en Colombia naar Marin en Antwerpen. Deze schepen worden uitgerust met maar liefst duizend reeferplugs.

In de aanloop naar de beurs Fruit Logistica die overmorgen in Berlijn voor de 25ste keer de deuren opent, lichten heel wat containerrederijen graag hun reeferstrategie toe. Hamburg Süd heeft in dat kader aangekondigd dat de nieuwe containerschepen met hoge reefercapaciteit die vanaf volgend jaar in de vaart komen, bestemd zijn voor de EMCS Service tussen Europa, Mexico en Centraal-Amerika.

De EMCS-dienst waarin momenteel zes schepen van 2.500 tot 2.800 teu varen, laadt vooral fruit in de haven van Moin (Puerto Limon) in Costa Rica en gaat daarna via Cartagena in Colombia naar de Spaanse haven Marin en vervolgens naar Antwerpen.

BNFW

In de Scheldehaven worden de containerschepen door de vele reeferlading behandeld door Belgian New Fruit Wharf (BNFW) aan het Albertdok. Op de terugweg naar Centraal-Amerika ligt het accent van de EMCS vooral op het vervoer van Europese exportlading uit Antwerpen en Hamburg naar de Mexicaanse havens Altamira en Veracruz.

Met de inzet van nieuwbouwschepen wil Hamburg Süd de reefercapaciteit van de wekelijkse lijndienst fors verhogen. De Duitse carrier bestelde in juli 2015 bij de Chinese werf Jiangsu Yangzijiang Shipbuilding vier schepen van 3.830 teu, waarna de Duitse reder Peter Döhle en het Griekse Costamare in oktober en november elk nog eens twee zusterschepen hebben bijbesteld op basis van een langetermijncharter aan Hamburg Süd.

Hoge dienstsnelheid

Volgens de Franse databank Alphaliner worden de acht nieuwe containerschepen uitgerust met elk 1.000 aansluitingen voor koelcontainers. Ter vergelijking: de zes schepen uit de huidige EMCS-dienst kunnen elk 530 tot 638 reefercontainers van stroom voorzien. De nieuwbouwschepen zullen een volledige lading van 1.915 containers van 40’ aan boord kunnen nemen en krijgen een hoge dienstsnelheid tot 22 knopen.

Het eerste exemplaar van het nieuwe Jiangsu 3800-type moet in september 2017 in de vaart komen. De oplevering van het laatste schip uit deze reeks is volgens de Griekse eigenaar Costamare voorzien in het tweede kwartaal van 2008.

Omdat er acht schepen in bestelling zijn en er momenteel in de EMCS zes boten varen, krijgt Hamburg Süd volgend jaar de kans om het vaarschema van de EMCS desgewenst uit te breiden. Mogelijk komt het ook tot een herschikking met de containerdiensten van Maersk Line tussen Centraal-Amerika en Europa, omdat die Deense rederij heeft aangekondigd Hamburg Süd te zullen overnemen.

Stefan Verberckmoes