Nieuw wereldrecord voor ‘MSC Gülsün’

Het wereldrecord van het grootste aantal geladen containers op een schip is alweer gebroken. De ‘MSC Gülsün’ heeft zondag de haven van Tanjung Pelepas verlaten met maar liefst 19.574 teu aan boord.

Met een nominale capaciteit van 22.960 teu is de ‘MSC Gülsün’ nog een maatje groter dan de vorige recordhouder, de ‘Monaco Maersk’ van 20.568 teu. Dat Triple E-schip van de tweede generatie verliet begin juni de haven van Tanjung Pelepas met 19.284 teu aan boord. De ‘MSC Gülsün’ legt als eerste megamaxschip, dat bovendeks 24 rijen containers in de breedte kan laden, de lat nog eens 290 teu hoger.

De nieuwbouw van MSC is momenteel bezig aan de maidentrip voor de AE10/Silk Service tussen de Far East en Noord-Europa van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC. Het recordschip zet momenteel koers naar Algeciras en zal nadien ook nog Bremerhaven en Gdansk aanlopen om er de recordlading te lossen.

Grootste

De ‘MSC Gülsün’ werd gebouwd door Samsung Heavy Industries en is het eerste schip uit een reeks van zes. Deze megamax was heel even het grootste containerschip ter wereld, maar verloor die titel deze maand aan de door Daewoo gebouwde ‘MSC Mina’, die een nominale capaciteit van maar liefst 23.656 teu heeft. De ‘MSC Mina’ werd op 18 juli opgeleverd en is het eerste schip uit een reeks van vijf.

In de praktijk zijn de ‘MSC Gülsün’ en de ‘MSC Mina’ vergelijkbare schepen. De extra 696 teu nominale capaciteit van het door Daewoo gebouwde schip, heeft volgens de Franse scheepvaartanalist Alphaliner te maken met het feit dat die capaciteit rekening houdt met het dertien-hoog stapelen van containers bovendeks. De capaciteit van de ‘MSC Gülsün’ werd berekend op basis van twaalf lagen containers bovendeks. Een dertiende laag zou de capaciteit theoretisch op 23.756 teu brengen.

Stefan Verberckmoes