Nieuw record voor Belgische rederij Delphis

Het gloednieuwe schip ‘Delphis Bothnia’ van de Belgische CMB-dochter Delphis is voor een eerste reis vanuit Hamburg naar de Baltic vertrokken en vestigde tijdens die reis meteen een nieuw record.

Met een capaciteit van 1.924 teu is de 'Delphis Bothnia' immers het grootste containerschip dat ooit door het Nord-Ostseekanaal van Brunsbüttel naar Kiel is gevaren. De nieuwbouw wordt gehuurd door X-Press Feeders die het heeft ingeschakeld in de BAX1-dienst vanuit Rotterdam naar Riga, Ust-Luga, Kotka, Helsinki, Tallinn en Hamburg.

De afmetingen van het containerschip (177 meter lang en 30,5 meter) werden bepaald in functie van de beperkingen die in het Nord-Ostseekanaal gelden. Voor de ‘Delphis Bothnia’ geldt daar momenteel wel nog een maximale diepgang van 8,5 meter, terwijl het schip tot een diepgang van 9,5 meter kan beladen worden. Het is wachten op baggerwerken aan de oostkant van het kanaal vooraleer een transit met 9,5 meter diepgang zal kunnen.

Reeks van vier

De ‘Delphis Bothnia’ is het eerste schip uit een reeks van vier die de Belgische rederij bij Hanjin Heavy Industries in Zuid-Korea bestelde. In Busan worden momenteel ook de ‘Delphis Gdansk’, ‘Delphis Finland’ en ‘Delphis Riga’ afgebouwd (foto).

Ze werden speciaal ontworpen voor de Baltische feedermarkt en beschikken daarom over ijsklasse 1A, zodat ze het hele jaar door op Sint-Petersburg kunnen ingezet worden.

IJsklasse

Delphis is een van de weinige rederijen die middelgrote schepen kan aanbieden met ijsklasse 1A. De Belgen verhuren er zo vier van 3.836 teu aan Hapag-Lloyd voor een dienst tussen het Middellandse Zeegebied en Montreal, alsook zes van 2.596 teu voor Maersks Ecubex Service tussen Ecuador, Noord-Europa en Rusland.

Momenteel zijn er maar twaalf schepen met een capaciteit van meer dan 2.300 teu met ijsklasse in de vaart. Hapag-Lloyd gebruikt er zo nog twee voor een feederdienst vanuit Hamburg naar Sint-Petersburg. In tegenstelling tot de ‘Delphis Bothnia’ kunnen die echter niet door het Nord-Ostseekanaal, wat beteketent dat ze per rondreis twee dagen langer onderweg zijn. 

Stefan Verberckmoes