Nieuw binnenschip met 8% meer containers vaart drie uur emissieloos

De 'Sendo Liner' is een nieuw Nederlands binnenvaartschip dat 8% meer containers kan vervoeren dan vergelijkbare schepen. Het schip is milieuvriendelijk: door een accu stoot het 40% minder CO2 per container uit. Het kan op de accu drie uur varen.

Het 110 meter lange en 11,4 meter brede schip is eigendom van Sendo Shipping in Harderwijk. Het vaart tussen Rotterdam en Noord-Nederland. Richting het noorden met lege containers, terug met lading. Om de vaart met lege containers economisch aantrekkelijker te maken, kunnen speciale ballasttanks met water worden gevuld, waardoor de kruiplijn verlaagt. Hierdoor kan het schip met een extra laag containers nog onder de laagste bruggen door.

Emissieloos varen

Naast de grotere ladingcapaciteit heeft de 'Sendo Liner' ook een lagere uitstoot door de dieselelektrische aandrijving. Het schip beschikt over twee generatoren en een accu. Een efficiënt onderwaterschip leidt verder tot lager brandstofverbruik en dus tot minder CO2-uitstoot. Volgens directeur Sebastiaan van der Meer kan het schip hierdoor zo'n drie uur emissieloos varen met een snelheid van twaalf tot dertien kilometer per uur. 

Waterstof

Het varen op accu's maakt het schip niet goedkoper. Maar van der Meer verwacht dat emissieloos vervoer de toekomst heeft. "Onze opdrachtgever, Multimodaal Container Services Meppel, ondersteunt ons hier gelukkig bij. Vergelijk het met een Tesla. Die is ook niet goedkoop, maar heeft uiteindelijk wel de toekomst, zeker als er een CO2-belasting komt. Dat biedt kansen. Een volgende stap is het schip aanpassen, zodat het op waterstof kan varen. In de machinekamer is ruimte om een op waterstof werkende brandstofcel te plaatsen."

Adrie Boxmeer