Nichecarriers behalen uitstekende stiptheidsscores

Nichecarriers als Independent Container Line (ICL) of Matson varen aanzienlijk klokvaster dan de grote carriers. Vorig jaar waren de drie betrouwbaarste grote containerrederijen Wan Hai, Hamburg Süd en Evergreen.

De Deense consultant SeaIntel heeft zijn stiptheidsrapport voor het jaar 2017 bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat vorig jaar 74,5% van alle containerschepen op tijd in de haven van bestemming arriveerde. Dat is een duidelijke verslechtering ten opzichte van 2016, toen nog 82,9% van alle schepen zich aan het vaarschema kon houden.

De resultaten verschillen van vaargebied tot vaargebied. Op de trans-Atlantic waar het ‘s winters behoorlijk kan stormen, arriveerde slechts 70,2% van alle schepen op tijd in de Amerikaanse bestemmingshaven. In de andere richtingen waren er nog iets meer vertragingen en arriveerde slechts 67,4% van de boten op tijd in Europa.

Evergreen

Het is daarom des te opmerkelijker dat nichecarriers als ICL en Marfret op deze vaarroute toch uitstekende stiptheidsscores van respectievelijk 97,5 en 98,7% konden behalen. Ook op de trans-Pacific is het een nichecarrier die het beste resultaat neerzet: Matson haalt een score van 93,3% tussen het Verre Oosten en de westkust van Noord-Amerika. Dat is aanzienlijk beter dan de 81% van de nummer twee (Evergreen) en het marktgemiddelde van amper 66,3%.

De Taiwanese rederij Evergreen bleek in 2017 ook de betrouwbaarste carrier tussen het Verre Oosten en Noord-Europa te zijn met 82,6% tijdige aankomsten, net voor Cosco Shipping met 82,5%. Het marktgemiddelde bedroeg hier 76,4%.

Top 3 in middenmoot

Op globaal vlak omvat de top 5 van de meest stipte carriers achtereenvolgens Wan Hai (81%), Hamburg Süd (79,7%), Evergreen (79,1%), OOCL (77,3%) en Cosco Shipping (77,2%). De drie grootste carriers vinden we in de middenmoot terug met CMA CGM (77,1%) op de zevende plaats, MSC (76,8%) op de achtste en Maersk Line (76,6%) op de tiende stek.

Van alle grote containerrederijen heeft Yang Ming (71,9%) vorig jaar het grootst aantal vertragingen gekend. Ook MOL (72,1%), PIL (72,6%) en “K” Line (73,2%) scoorden wat minder goed dan het gemiddelde.

Stefan Verberckmoes