Nachtopening breidt uit naar rechteroever, transporteurs boos om prijs

Vanaf maandag 3 juni zullen de Europa- en Noordzee Terminal van PSA in Antwerpen doordeweeks 24 uur op 24 open zijn. Inzetten op nachtlogistiek moet de verkeersknoop rond Antwerpen helpen ontwarren.

Vanaf maandag 3 juni breidt de nachtopening uit naar de containerterminals op de Antwerpse rechter-Scheldeoever. De Europa- en Noordzee Terminal van PSA zijn daarmee 24 uur geopend op weekdagen. Daarnaast opent het depot voor lege containers van MedRepair op de rechteroever een uur vroeger: om 5.00 uur ’s morgens. Beide initiatieven zijn het resultaat van structurele samenwerking tussen het Havenbedrijf Antwerpen, Alfaport-Voka, terminals, vertegenwoordigers uit de transportsector, expediteurs, verladers en beroepsverenigingen. Gespreide vervoersstromen moeten het wegverkeer efficiënter maken. De ambitie is om in de volgende fase samen met Multimodaal.Vlaanderen de voltallige logistieke keten te betrekken bij dit initiatief.

Nachtlogistiek in haven 

Met twee extra nachtterminals voor containervrachtwagens op de rechteroever bouwt PSA verder aan nachtlogistiek in de haven. Op de linkeroever, aan het Deurganckdok, bieden de terminals MPET en Antwerp Gateway die service al aan sinds maart 2017.

PSA Antwerp en MedRepair willen met de invoering van dit initiatief tegemoetkomen aan de vraag vanuit de transportsector en hopen hiermee bij te dragen aan een vlottere verkeersdoorstroming in en rond de Antwerpse haven.

Concreet: op Kaai 869 en Kaai 913 kunnen vrachtwagens zich vanaf 3 juni melden vanaf maandagmorgen 6.00 uur tot zaterdagmorgen 4.45 uur. Op feestdagen die in deze periode vallen, zal de truckaanmelding geschorst worden vanaf 4.45 uur op de dag van de feestdag tot 6.00 uur de daaropvolgende dag. De TAMS-kiosken zijn tijdens de nachtshift niet beschikbaar. Voor nachtbehandeling dient dus de TAR-code aangemaakt te worden vóór aankomst op de terminal, ten laatste om 15.00 uur. Alle douanedocumenten moeten tijdig elektronisch ingediend zijn, IMDG-labels correct aangebracht waar nodig en de containers correct verzegeld. Chauffeurs moeten beschikken over een eigen alfapass (met geldige ADR-vermelding indien relevant).

Voor deze dienstverlening zal een vergoeding worden aangerekend van 2,34 euro per behandelde container, in alle shiften verrekend  vanaf 3 juni 6.00 uur. Over de concrete modaliteiten voor facturatie bericht PSA binnenkort. Transporteurs moeten zich ervan vergewissen dat hun account in PSA's e-Portal in orde is. 

Iedereen mee in het bad

De betrokken havenpartners zullen op permanente basis de werking van de nachtopening analyseren. Als alles loopt zoals gepland, volgt na de eerste fase van zes maanden een omzettingsperiode van twee jaar, die de hele markt moet betrekken bij dit logistieke project. 

Stephan Vanfraechem, directeur Alfaport-Voka: “Nu bieden terminals en depots in de haven een alternatief voor de files overdag. Dat werkt natuurlijk alleen als iedereen mee in het bad springt, ook de magazijnen en de productiecentra in het hinterland.”

“Deze samenwerking is het resultaat van een geslaagde projectwerking tussen diverse partners uit de logistieke keten. We willen alle partijen mee aan boord om samen in te zetten op een vlottere mobiliteit voor zowel burgers als bedrijven in en rond Antwerpen”, zegt schepen voor haven Annick De Ridder.

Boze transporteurs 

Toch is er al meteen kritiek op de nachtopening. Transporteursverenigingen TLV en Febetra zijn ontstemd over het prijskaartje. "De nachtopening komt namelijk met een prijs", klinkt het. "Zowel overdag als ’s nachts betaal je 2,34 euro voor elke container die je wil op- of afzetten op de Europa- en Noordzee Terminal. Een gering bedrag, maar toch onaanvaardbaar voor Febetra en TLV: de sector wordt opnieuw opgezadeld met extra kosten waarvoor het niet verantwoordelijk is. Ook blijft het gros van de depots ’s nachts dicht, wat de opties van de nachtopening weer beperkt."

De prijs per container was volgens de transporteurs een absolute voorwaarde van PSA Antwerp aan de onderhandelingstafel. De sector voelt zich met de rug tegen de muur gezet. TLV en Febetra adviseren hun leden om de totale meerprijs van elk bezoek aan de PSA-terminals aan de opdrachtgevers door te rekenen, met inbegrip van de kosten gelinkt aan administratie en voorfinanciering. Tegelijk blijven Febetra en TLV ijveren voor ruimere openingsuren aan de volledige landzijde in de haven en het hinterland.

Michiel Leen