Na Ocean en THE Alliance verhoogt ook Hyundai capaciteit op Far East

De Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine (HMM) verhoogt eind april de capaciteit van de – buiten het 2M-akkoord aangeboden – AEX-dienst naar het Verre Oosten. De Franse consultant Alphaliner voorspelt een zware druk op de tarieven.

HMM is tussen Europa en het Verre Oosten actief via de diensten van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk Line en MSC, waarop de rederij een allocatie heeft. Daarnaast verzekeren de Zuid-Koreanen op eigen houtje nog een Asia North Europe Express Service (AEX), waarin momenteel tien relatief kleine panamaxschepen van 4.728 tot 5.294 teu varen.

Vanaf eind april zal de Zuid-Koreaanse carrier grotere tonnage met een capaciteit van 6.350 tot 6.765 teu, waaronder de 'Hyundai Busan' (foto), inzetten om de capaciteit van deze eigen dienst te verhogen. De AEX-dienst verbindt Busan, Shanghai, Ningbo, Kaohsiung, Yantian en Singapore met Rotterdam, Hamburg en Southampton.

Onderhandelingen

Het akkoord tussen HMM en 2M loopt in april volgend jaar af. Tegen die tijd zal de Zuid-Koreaanse rederij twaalf nieuwe megamaxschepen van 23.000 teu in de vaart nemen. Door grotere schepen in de AEX-dienst in te zetten, wil de rederij een hoger marktaandeel in de Far East trade veroveren. Op die manier wil de rederij sterker staan in de onderhandelingen om toe te treden als volwaardig lid van een van de drie mega-allianties op het vaargebied.

De capaciteitsverhoging van Hyundai zal samenvallen met de start van een zevende loop van de Ocean Alliance, die haar capaciteit op de Far East dit jaar met maar liefst 24% zal verhogen. Tegen dan zal ook de ‘upgrade’ van de FE5-dienst van THE Alliance voltooid zijn, waardoor er ook gemiddeld zo’n 3.500 slots per week en per richting op de route bijkomen.

Tarieven

De Franse consultant Alphaliner becijferde dat de totale wekelijkse capaciteit tussen Noord-Europa en het Verre Oosten tegen april met 28.000 teu zal stijgen naar 300.000 teu per richting. Het gaat dus om een 10,3% groter maritiem aanbod, wat veel meer is dan de verwachte evolutie van de ladingvolumes. Alphaliner voorspelt dat de reeds verhoogde druk op de spottarieven alleen nog maar zal toenemen.

Sinds de start van het jaar zijn de gemiddelde tarieven tussen Shanghai en de Noord-Europese basishavens al met 4% gedaald. Volgens de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) wordt er tussen Shanghai en Antwerpen op de spotmarkt momenteel gemiddeld 1.920 dollar all-in per 40’ container betaald.

Stefan Verberckmoes