Zoveelste aanvaring riviercruise roept vragen op over veiligheid

Een nieuwe aanvaring met een riviercruiseschip, gisteren in Rotterdam, maakte gewonden. Dit nieuwe incident versterkt de roep om maatregelen. Op 23 april beraadt een commissie zich over de veiligheid van riviercruises.

Dinsdagmiddag botste op de Nieuwe Maas in Rotterdam het riviercruiseschip ‘Alina’ tijdens een zwenkmanoeuvre op een ander riviercruiseschip. Dat was de ‘Viking Skadi’, dat aangemeerd lag. Daarbij raakten zeven opvarenden van de Alina gewond. Zes mensen moesten naar het ziekenhuis. De ‘Alina’ voer van Hoorn naar Rotterdam en had Gent als volgende bestemming. Die aanvaring volgt kort op een paar andere incidenten met riviercruiseschepen.

De bijeenkomst van de commissie Nautische Veiligheid Scheldegebied was dan ook al langer gepland. Een aanvaring tussen een riviercruiseschip en een tankschip op de Westerschelde begin april leidde tot die bijeenkomst. Het incident van gisteren onderstreept de ernst van het probleem.

Nathalie Balcaen (foto), sinds vorige zomer administrateur-generaal van het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK), is eveneens permanent commissaris voor toezicht op de Scheldevaart, samen met nog een Vlaamse collega en twee Nederlandse. “De vier permanente commissarissen hebben naar aanleiding van de ongevallen met riviercruiseschepen, de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA) de opdracht gegeven om adviezen te formuleren. Ze moeten daarbij rekening houden met wat in het verleden al aan maatregelen is genomen en met het onderzoek naar het recente ongeval op de Westerschelde”, zegt ze.

De commissie Nautische Veiligheid Scheldegebied bestaat uit een aantal experten en ook de loodsdiensten zullen adviezen formuleren. “Ik wacht die adviezen af", zegt Balcaen. "Dit is ook een samenwerkingsverband met de Nederlandse collega’s. Er zullen verschillende cases bekeken worden."

Volgens haar zijn er in het verleden al heel wat instructie- en communicatiecampagnes gehouden rond de veiligheid van riviercruiseschepen. “Recent is er nog een infofolder uitgebracht door de GNA. De problematiek wordt al acht jaar opgevolgd”, besluit ze.

Loodsen

Jacques D’Havé, de voorganger van Balcaen, zei recent aan Gazet van Antwerpen, naar aanleiding van het ongeval op de Westerschelde, dat dergelijke schepen bedoeld zijn voor rustige rivieren en niet voor de drukke Zeeschelde.

Zowel in Nederland als bij de Vlaamse dienst Scheepvaartbegeleiding gaan stemmen op om een loods aan boord te laten gaan van dergelijke schepen.

“Men moet beseffen dat dergelijke schepen toch een groot gevaar inhouden. Er zitten veel mensen aan boord, waarvan sommigen minder mobiel zijn en de schepen hebben een beperkte vrijboord. Dat is de ruimte tussen de ramen en het wateroppervlak. Volgens MDK zijn er ook regelmatig problemen met de kapiteins die de regio en de taal niet kennen”, zegt Eddy Wouters, directeur-generaal van de Antwerpse Scheepvaartvereniging (ASV) in een reactie op dit nieuwe incident.

Koen Heinen