Zeebrugge krijgt muren van twee meter hoog tegen overstroming

Dwars door de haven van Zeebrugge komen beschermende muren tegen overstroming bij stormachtig hoogwater. De infrastructuur met rolpoorten en schotbalken wordt vergelijkbaar met de stormkering op de Scheldekaaien in Antwerpen.

Nadat in het najaar al voorbereidende nutswerken plaatsvonden, heeft het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) nu officieel de vergunning aangevraagd voor de eerste fase van stormkeringen dwars doorheen de haven van Zeebrugge. Op de Kustlaan – op de vroegere kustlijn – komen er twee muren: tussen de New Yorklaan (kruispunt N31) en de Visartsluis, en tussen de ingang van de Zweedse Kaai en de Pierre Vandammesluis. In een tweede fase zal later het centrale gedeelte – rond de jachthaven – aangepakt worden.

In het Masterplan Kustveiligheid staat de haven van Zeebrugge als de plaats met het grootste overstromingsrisico. De waterkeringen zullen op sommige plaatsen tot bijna twee meter hoog zijn en bestaan uit gewapend beton van dertig centimeter dik. In de plannen wordt nu al rekening gehouden met de bouw van een nieuwe zeesluis op de plaats van de huidige Visartsluis.

Poorten en schotbalken

Het gedeelte nabij de Pierre Vandammesluis krijgt een ‘industrieel profiel’. Een metalen afsluiting boven op de muur moet verhinderen dan ongewenste bezoekers de achterliggende Zweedse Kaai betreden. In de doorgangen naar de Zweedse Kaai worden vijf mobiele keringen voorzien: drie met rolpoorten (zie voorbeeld op de foto) en twee met schotbalken. De parkeerstrook zal verdwijnen ten voordele van de fietsers en voetgangers.

Het gedeelte nabij de Visartsluis krijgt een ‘stedelijk profiel’ met ingebouwde zitbanken en groenaanleg. De opening ter hoogte van de Loodswezenstraat zal bij overstromingsgevaar afgesloten worden met een stalen rolpoort. Van de gelegenheid wordt gebruikgemaakt om verhoogde voet- en fietspaden aan te leggen.

Roel Jacobus