MSC zet in op biofuels en waterstof

De Zwitserse rederij MSC onderzoekt de haalbaarheid van waterstof of afgeleiden daarvan als nieuwe brandstof voor de scheepvaart. Op korte termijn wordt de CO2-uitstoot al beperkt door biofuels te gebruiken. Lng lijkt niet meer dan een optie.

MSC’s executive vice president maritime policy, Bud Darr, sprak maandag in Genève bij de opening van de Maritime Transport Efficiency Conference over zijn plannen om op termijn klimaatneutraal te gaan varen.

De scheepvaartsector is volgens hem een van de moeilijkste om emissievrij te krijgen. “Op dit moment is er nog geen enkele volledig uitgewerkte oplossing beschikbaar die dat mogelijk maakt. Er zijn wel al plannen voor alternatieve brandstoffen in de maak, maar geen enkele daarvan kunnen we nu al op nieuwbouwschepen installeren”, zei Darr. “Nieuwe schepen bouwen we overigens om een paar decennia in de vaart te blijven.”

Biofuels

De enige opties die MSC nu al heeft om de CO2-uitstoot te verlagen, zijn grotere volumes met één megamaxschip te vervoeren, vloeibaar aardgas (lng) of biofuels. Wat dat laatste betreft, is MSC de testfase volgens Darr al voorbij. “In Rotterdam bunkeren we nu al regelmatig olie die voor 30% uit biofuel bestaat.”

Lng is een optie, maar voor Darr geen oplossing op lange termijn. Om de zwavelemissies te verminderen, koos MSC overigens niet zoals de Franse concurrent CMA CGM voor lng-bunkering, maar liet de containerrederij op grote schaal scrubbers (foto) installeren op zowel eigen als gecharterde schepen. Ook voor een nieuwe bestelling van schepen van 23.500 teu die momenteel overwogen wordt, zou MSC opnieuw voor scrubbers en niet voor aandrijving op aardgas kiezen. Lng wordt achter de hand gehouden als een overbruggingsoplossing indien nodig.

Waterstof

Uit het lijstje van mogelijke alternatieven op lange termijn – zoals waterstof, ammoniak, brandstofcellen, batterijen of biomethaan – heeft MSC de grootste verwachtingen voor waterstof die op milieuvriendelijke wijze geproduceerd wordt. Er blijven volgens Darr nog wel grote uitdagingen op het vlak van opslag en veilig bunkeren. “We volgen die ontwikkelingen al enige tijd en zijn hierover in een actieve dialoog met de industrie”, aldus nog Darr.

Voor MSC’s partner op de grote oost-westroutes, Maersk, is lng evenmin een optie op langere termijn. De Deense rederij verklaarde eind vorig jaar nog dat het vooral alcohol (ethanol of methanol), biomethaan of ammoniak als realistische alternatieven beschouwt.

Stefan Verberckmoes