MSC start eerste rorodienst vanuit Antwerpen

De Zwitserse rederij MSC gaat twee grote roroschepen inzetten in een veertiendaagse dienst tussen Noord-Europa en West-Afrika. Die car carriers zullen in Antwerpen uiteraard niet door MPET behandeld worden, maar door ICO Terminals.

Met de nieuwe rorodienst mikt MSC op rollende lading, projectcargo en breakbulk. De rederij kan twee eigen roroschepen inzetten met een capaciteit van 6.700 ceu (car equivalent units). Het gaat om de ‘MSC Immacolata’ en de ‘MSC Cristiana’, die tot nu toe altijd uitgecharterd werden.

De rederij uit Genève beschouwt de rorodienst als een aanvulling op de twee containerdiensten tussen Noord-Europa en West & Centraal Afrika. De containerschepen namen al eens projectlading mee, maar met grote roroschepen wordt het veel gemakkelijker om 'out-of-gauge' cargo of grote machines naar West-Afrika te varen.

Le Havre

De nieuwe rorodienst zal van start gaan met een eerste afvaart op 19 februari vanuit Le Havre. De rotatie van de veertiendaagse dienst wordt: Le Havre, Antwerpen, Dakar, Conakry, Abidjan en opnieuw Le Havre.

Door nu ook voor rollende lading en breakbulk te gaan, wordt de concurrentie tussen de familie Grimaldi van Grimaldi Line en de Aponte’s die MSC controleren nog groter. Grimaldi Line exploiteert naar West-Afrika verschillende lijndiensten met conro’s, die zowel containers, breakbulk als rollende lading meenemen.

Vrasene Terminal

Net als MSC heeft ook Grimaldi zijn belangrijkste Noord-Europese hub in Antwerpen. In tegenstelling tot de grote Antwerp Euroterminal (AET, een joint venture van Grimaldi en Mexico Natie) aan het Verrebroekdok, is de MSC PSA European Terminal (MPET) aan het Deurgancdok niet uitgerust om roroschepen te behandelen.

Voor het lossen en laden van de ‘MSC Immacolata’ en ‘MSC Cristiana’ zal MSC daarom beroep doen op International Car Operators (ICO Terminals). Die zal de nieuwe rorodienst naar West-Afrika behandelen op kaai 1241 (Vrasene Terminal).

Stefan Verberckmoes