MSC speelt in op nieuwe mogelijkheden van Panamakanaal

De Zwitserse rederij MSC start een nieuwe dienst tussen Europa en de westkust van Zuid-Amerika met neopanamax-tonnage. Voor Antwerpen wordt een dubbele call voorzien.

MSC zet tussen Noord-Europa en de Zuid-Amerikaanse westkust nu maxipanamax-schepen in met een capaciteit van 4.252 tot 4.872 teu. Op 14 juni zal de ‘MSC Brunella’ (foto) van 8.814 teu in Rotterdam beginnen laden voor die bestemmingen.

Omwille van het grote verschil in capaciteit zal MSC de bestaande dienst vanuit Europa samenvoegen met een dienst tussen de oostkust van Noord-Amerika en de westkust van Zuid-Amerika. Dat zal gebeuren via transshipment in Freeport en op de terugweg van Latijns Amerika naar Noord-Europa komt er ook nog een extra tussenstop in Philadelphia.

Europese rotatie

De Europese rotatie voorziet aanlopen in Hamburg, Antwerpen (lossen), Tilbury, Hamburg, Bremerhaven, opnieuw Antwerpen (laden) en het Portugese Sines. Van daaruit wordt koers gezet naar MSC’s hub in Freeport op de Bahamas waar dan ook de uit New York, Philadelphia, Charleston en Port Everglades aangevoerde lading mee aan boord zal gaan.

Vervolgens gaat het naar Cartagena en Cristobal en via de nieuwe sluizen van het Panamakanaal naar Balboa, Buenaventura (nieuw), Callao, Coronel en Valparaiso. In de toekomst zullen Arica, Puerto Angamos en San Antonio dan via transshipment in Callao bediend worden, dat de status van een regionale hub krijgt.

De eerste northbound afvaart wordt op 5 juli vanuit Coronel geboden. De scheepen gaan dan voort naar Valparaiso, Callao, Balboa, Freeport en Philadelphia naar Rotterdam en Antwerpen.

Minder schepen

Door voor deze opzet te kiezen en twee bestaande diensten te combinerenin de nieuwe SAWC-USA-NWC Service, behoudt MSC ongeveer dezelfde capaciteit, maar moet het veel minder schepen inzetten en worden dus ook de emissies verminderd. Door dubbel zo grote tonnage te gebruiken, realiseert de rederij ook schaalvoordelen.

De wijzigingen hebben ook gevolgen voor Hapag-Lloyd die bij MSC slots koopt voor de bediening van de westkust van Zuid-Amerika. De Duitse carrier kreeg deze verbinding erbij door de fusie met CSAV, waarmee MSC destijds samenwerkte. Op vraag van de Europese Commissie moest CSAV echter uit die samenwerking stappen als 'ship provider'.