MSC is marktleider binnen het Middellandse Zeegebied

De Zwitserse rederij MSC biedt een kwart van alle shortsea containercapaciteit binnen het Middellandse Zeegebied aan en is daarmee de marktleider in die regio.

De Nederlandse consultant Dynamar heeft een uitgebreid rapport over de intra-Med trade gepubliceerd, waaruit blijkt dat dit verkeer vorig jaar goed was voor 14,9 miljoen teu. Voor dit jaar wordt een volume van 15,6 miljoen teu voorspeld en tegen 2017 zou de containertrafiek binnen de Middellandse Zeeregio al 17,1 miljoen teu bedragen.

De belangrijkste carriers zijn net als het in Genève MSC dat zijn roots in Sorrento heeft, uit de regio afkomstig. De nummer twee is CMA CGM uit Marseille met een marktaandeel van 15% en het Turkse Arkas volgt op de hielen als derde grootste rederij. De top-5 omvat verder nog Maersk/Seago en het Deense Unifeeder, dat daar actief werd door de overname van United Feeder Services.

Piraeus

De havens met de meeste intra-Med containerdiensten zijn Piraeus en Alexandria, die wekelijks door respectievelijk 54 en 53 vaste lijndiensten aangelopen worden. Dynamar telde in de regio tien hubs waarvan de overslag voor meer dan de helft uit transhipments bestaat. In Gioia Tauro en Tanger (foto) is zelfs 95% van alle trafiek transhipment. In volume is Algeciras de grootste hub met 4 miljoen teu transhipments, gevolgd door Port Said met 3,8 miljoen teu.

Uit een analyse van de aangeboden capaciteit blijkt dat de West Med met 2,9 miljoen teu in de Med de belangrijkste Bestemming is, wat volgens Dynamar niet verwonderlijk is gezien de aanwezigheid van havens als Algeciras, Valencia, Barcelona, Marseilles, Genoa, Gioia Tauro en Malta.

Op de tweede plaats komt de Levant met 2,8 miljoen teu, gevold door Griekenland/Turkije met 2,6 miljoen teu. Alle diensten naar havens aan de Adriatische Zee zijn goed voor een capaciteit van 911.000 teu op jaarbasis. Voor de bediening van bestemmingen aan de Zwarte Zee zijn jaarlijks 862.000 slots beschikbaar.