MSC laat capaciteit van 31 containerschepen verhogen

Voor het einde van volgend jaar krijgen 31 schepen van MSC een zogenaamde ‘capacity boost’. De Zwitserse rederij vertrouwde die opdracht toe aan MacGregor, een onderdeel van Cargotec.

Beide partijen hebben afgesproken om geen details over de aanpassing van de schepen of de waarde van het contract bekend te maken. Er circuleerden onlangs wel geruchten dat MSC met een aantal scheepswerven in contact was om te polsen naar de mogelijkheid om hogere lashing bridges te laten installeren of zelfs schepen van 14.000 teu te laten verlengen.

MacGregor wil alleen maar kwijt dat het de capaciteit van de 31 schepen zal optimaliseren, zodat ze nog meer containers kunnen meenemen en MSC meer per trip kan verdienen. Volgens het bedrijf zullen zes verschillende scheepstypes aangepakt worden. Als foto bij het persbericht verspreidde MacGregor een foto van de 19.224 teu grote ‘MSC Oscar’, die begin 2015 in de vaart kwam. Dat wijst erop dat MSC vooral de capaciteit van zijn grootste containerreuzen wil optimaliseren.

Vaargebied

Bij de aanpassingswerken wordt rekening gehouden met zowel het scheepstype als het vaargebied. “We willen dat de rederij flexibel kan inspelen op de ladingmix, zodat de schepen zo goed mogelijk gevuld kunnen worden”, zegt Leif Byström, senior vicepresident Cargo Handling van MacGregor. “Door slots te vullen die anders leeg zouden blijven, stijgen de inkomsten van de rederij en worden de emissies per vervoerde container verlaagd.”

MSC’s alliantiepartner Maersk Line heeft al ruime ervaring met het verhogen van de nominale capaciteit van bestaande schepen. Zo werden onder andere zes schepen van het type ‘Emma Maersk’ omgebouwd. Door het stuurhuis te verhogen en hogere lashing bridges bovendeks te plaatsen, steeg de capaciteit van deze schepen van 15.550 naar 17.816 teu.

Afwachten

Het blijft nog even afwachten om te weten hoe groot de capaciteitsverhoging bij MSC zal zijn. MacGregor heeft de contracten voor de ‘capacity boosts’ alvast nog dit jaar ingeboekt en kondigt aan dat de 31 schepen voor het einde van volgend jaar allemaal aangepast zullen zijn.

In een aantal gevallen zijn er zelfs geen grote ingrepen aan boord nodig om de effectieve capaciteit van bestaande schepen te verhogen. Dat is mogelijk omdat de stuwageregels nu verschillen van vaargebied tot vaargebied. Tot 2013 werd de capaciteit van een schip bepaald in functie van wat het op de Trans-Atlantic mocht vervoeren.

Routespecifiek

Voor vaargebieden met kalmere weersomstandigheden hanteren de classificatiemaatschappijen sinds 2013 andere richtlijnen, waarbij zware containers meestal hoger gestapeld mogen worden. MacGregor helpt rederijen nu om hun stuwageplanning af te stemmen op die nieuwe routespecifieke stuwageregels.

Bij een aantal neopanamaxschepen die bij hun oplevering een maximale capaciteit van 13.092 teu hadden, wordt nu door de klasse toegestaan dan ze in ideale omstandigheden tussen het Verre Oosten en Europa tot 13.568 teu aan boord kunnen nemen.

Stefan Verberckmoes