‘MSC Jewel’ op maidentrip naar Antwerpen

De nieuwbouw ‘MSC Jewel’ zal volgend weekend de vloot van MSC’s Lion Service vervoegen. Nog voor MSC elf nieuwe recordschepen van 23.000 teu in de vaart neemt, komen er ook nog nieuwe neopanamaxschepen in de vaart.

De ‘MSC Jewel’ heeft een capaciteit van 14.272 teu en is het tweede schip uit een reeks van vijf, die MSC van de Britse eigenaar Zodiac Maritime huurt. De ‘MSC Josseline’ werd als eerste uit de serie al ingeschakeld in de AE20/Dragon Service van de 2M-partners Maersk en MSC tussen het Verre Oosten en het Middellandse Zeegebied.

De ‘MSC Jewel’ wordt het eerste schip van dit door Hyundai Heavy Industries gebouwde type, dat Antwerpen zal aanlopen. De nieuwbouw gaat varen in de Lion/Jaguar Service, wat een pendulumdienst vanuit de Far East naar zowel de westkust van Noord-Amerika als naar Noord-Europa is.

Maidentrip

De nieuwbouw begint op 22 juni in Yantian aan de maidentrip naar Long Beach en Oakland en zal vanaf 4 augustus in Busan beginnen laden voor Noord-Europa. De eerste Noord-Europese loshaven wordt daar Antwerpen, waar de ‘MSC Jewel’ op 9 september voor de eerste keer verwacht wordt.

Na de ‘MSC Josseline’ en de ‘MSC Jewel’ zal MSC ook nog de zusterschepen ‘MSC Faith’ (in juli), ‘MSC Kelly’ (september) en de ‘MSC Kanako’ (november) in dienst nemen. Tegen dan zullen ook MSC’s eerste nieuwe recordschepen met een capaciteit van ruim 23.000 teu in de vaart zijn.

Recordschip op proefvaart

Het eerste recordschip dat door Samsung Heavy Industries gebouwd werd, de ‘MSC Gülsün’, heeft de werf al verlaten voor een eerste proefvaart. Ook de zusterschepen ‘MSC Samar’, ‘MSC Leni’, ‘MSC Mia’, ‘MSC Febe’ en ‘MSC Mirella’ zouden allemaal nog dit jaar in de vaart moeten komen. Bij de Zuid-Koreaanse scheepsbouwer Daewoo werden de ‘MSC Mina’, ‘MSC Arina’ en ‘MSC Isabella’ (foto) al uitgedokt. De ‘MSC Nela’ is in het droogdok zo goed als klaar, zodat daar binnenkort kan begonnen worden aan het elkaar lassen van de eerste grote secties van de ‘MSC SIXIN’.

Intussen is MSC opnieuw van plan om containerschepen te bestellen. De rederij onderhandelt met de Chinese scheepswerf Yangzijiang Shipbuilding over een order van tien schepen van 12.000 teu. Die nieuwe bestelling heeft een waarde van zo’n 910 miljoen dollar.

Stefan Verberckmoes