MSC brengt "groot nieuws": recordschip ‘MSC Gülsün’ in Europa

De Zwitserse rederij MSC kondigde vorige week met teasers op sociale media ‘big news’ aan. Het grote nieuws blijkt de aankomst van het recordschip ‘MSC Gülsün’ in Europa te zijn. MSC heeft de capaciteit ervan intussen opgetrokken naar 23.756 teu.

Het gloednieuwe containerschip – het eerste uit een reeks van elf – is momenteel het grootste containerschip ter wereld. De nieuwbouw heeft al verschillende records gebroken, waaronder dat van de grootste containerlading ooit en de grootste Sueztransit. Het recordschip heeft eind vorige week al gelost in Algeciras en wordt vandaag in Bremerhaven verwacht. Nu het schip de eerste reis vanuit de Far East naar Europa voor de AE10/Silk Service van het 2M Vessel Sharing Agreement heeft voltooid, stelt de rederij uit Genève de nieuwe aanwinst officieel voor.

MSC benadrukt in een persbericht dat het belangrijk is van megamaxschepen als de ‘MSC Gülsün’ in te zetten om de CO2-uitstoot per vervoerde container te drukken. De ecologische voetafdruk van de containerreus bedraagt 7,49 gram uitgestote CO2 per ton en per nautische mijl (1.852 meter). Dat is naar eigen zeggen 48% beter dan andere schepen. MSC benadrukt ook dat de boeg zodanig vormgegeven werd dat er minder windweerstand is, waardoor het brandstofgebruik verminderd wordt. In de havens kan de containerreus aan de walstroom, voor zover die uiteraard beschikbaar is.

CO2-uitstoot

“Met de ‘MSC Gülsün’ zijn we ruim op tijd klaar voor de milieudoelstellingen van de International Maritime Organization (IMO) voor 2030”, zegt de rederij. “Tussen 2015 en 2018 hebben we de CO2-uitstoot per vervoerde container al met 13% beperkt.” Om ook de zwaveluitstoot te verminderen, werd het recordschip uitgerust met een scrubber.

Volgens de technische fiche van het nieuwe schip kunnen er aan boord maar liefst 2.024 reefercontainers van stroom voorzien worden. Omdat de veiligheid van de bemanning MSC’s grootste prioriteit is, werd de megamax uitgerust met een dubbele romp en een extra krachtig brandblussyteem.

Het meest opvallende getal in de fiche blijft de nominale capaciteit van 23.756 teu, die gebaseerd is op het feit dat de containers bovendeks dertien hoog gestapeld worden. Tot nu toe hanteerde MSC in de vlootlijst het cijfer van 22.960 teu, wat gebaseerd was op twaalf deklagen containers.

Havenrecords

Als grootste containerschip ter wereld zal de ‘MSC Gülsün’ nog heel wat havenrecords breken. Na de aanloop in Bremerhaven zal de 61,5 meter brede megamax nog gaan lossen in Gdansk (ETA 23 augustus). Daarna gaat het schip bunkeren in Kaliningrad en start de terugreis naar het Verre Oosten, waarbij in Bremerhaven en Rotterdam (ETA 3 september) geladen zal worden voor Tanjung Pelepas, Shanghai, Xingang, Qingdao en Kwangyang.

Ook Antwerpen mag zich voorbereiden op het bezoek van een van MSC's nieuwste recordschepen. De rederij wil de 'MSC Isabella' van 23.656 teu op 28 augustus in Qingdao aan de maidentrip laten beginnen voor de AE2/Swan Service van 2M. Die lijndienst komt rechtstreeks naar Antwerpen, waar de nieuwbouw na aanlopen in Rotterdam en Felixstowe op 10 oktober bij MSC PSA European Terminal (MPET) aan het Deurganckdok verwacht wordt.

Stefan Verberckmoes