MSC haalt Maersk Line in

De kans wordt steeds groter dat MSC over twee jaar de grootste containerrederij ter wereld zal worden. De rederij uit Genève zou dan net iets groter worden dan het Deense Maersk Line.

De Chinese Bank of Communications bestelde onlangs drie extra schepen van 18.000 teu bij Daewoo voor oplevering in 2016. Het trio zal voor MSC varen, dat via Chinese opdrachtgevers nu al negen eenheden van dat formaat in aanbouw heeft.

De Scorpio Group staat op het punt om bij Samsung Heavy Industries drie eenheden van 19.200 teu te bestellen en opties te nemen op nog eens twee of drie zusterschepen. Ook deze nieuwe schepen die op papier de grootste containerschepen ter wereld worden, zullen voor MSC varen.

Volgens de Franse databank Alphaliner zwelt het orderboek van de Zwitserse rederij nu aan tot 610.000 teu. Een groot deel van de extra capaciteit komt van een nieuwe generatie brede schepen van 8.800 tot 9.400 teu, waarvan er nog 35 op komst zijn.

Zelfs als rekening wordt gehouden met het feit dat MSC nog oudere tonnage zal laten slopen, lijkt de vloot van de rederij van de familie Aponte over twee jaar de kaap van de 3 miljoen teu te overschrijden.

Maersk Line

De vloot van Maersk Line vertegenwoordigt momenteel 2,77 miljoen slots en er zijn er nog 182.000 in aanbouw. De laatste grote orders dateren al van februari en juni 2011. De directie van de Deense rederij liet onlangs doorschemeren dat er geen plannen zijn om snel bijkomende tonnage te bestellen. Het is de bedoeling om vanaf 2017 weer nieuwe tonnage in dienst te nemen.