MSC grootste ‘tonnage provider’ in Far East trade

In het oostwest-verkeer is het verschil in grootte tussen Maersk Line en MSC minimaal geworden. Flows brengt voor u deze week de marktaandelen van alle mega-allianties in kaart.

De marktaandelen worden berekend op basis van de scheepscapaciteit die de carriers vandaag inzetten volgens de Franse databank Alphaliner. Omdat het vaak geheim blijft hoe groot de allocaties op een schip per alliantiepartner zijn, weerspiegelen deze marktaandelen dus niet noodzakelijk de verhoudingen op het vlak van de effectief vervoerde volumes.

Tussen het Verre Oosten en Europa heeft MSC intussen al meer scheepsruimte dan zijn 2M partner Maersk Line. Het is belangrijk om te weten dat hierbij ook de capaciteit tussen de Far East en het Middellandse Zeegebied wordt meegeteld, waar MSC traditioneel erg sterk staat en twee loops met ultra large container ships (ulcs) heeft.

In de Far East trade situeert 17,9% van alle capaciteit die daar vandaag beschikbaar is, zich op een MSC-schip. De Maersk-vloot op dit vaargebied vertegenwoordigt 16,3% van alle slots. Dat geeft het 2M Vessel Sharing Agreement dus een gezamenlijk marktaandeel van 34,2%.

Tweede grootste

Het tweede grootste samenwerkingsverband op de route is de CKYHE Alliance (24,6%), waarvan Cosco (6,6%) en Evergreen (6,5%) de leden met de meeste tonnage zijn. Ocean Three is de derde grootste groep (21%) met CMA CGM als grootste lid (10,6%) en de gelijkwaardige partners CSCL en UASC (elk 5,2%). Deze percentages houden geen rekening met Hamburg Süd, die intussen al heel wat volumes via Ocean Three vervoert, maar geen eigen schip inzet.

De zes leden van de G6 Alliance hebben allemaal een marktaandeel van 2,5% tot 4%, wat hun totaal op 18,9% brengt. De vier mega-allianties zijn goed voor 98,7% van alle scheepsruimte. De overige 1,3% is voor de Israëlische carrier Zim, die niet langer actief is tussen het Verre Oosten en Noord-Europa, maar wel nog tussen de Far East en de Med vaart.

Als alle capaciteit op de drie grote oostwest-routes wordt samengeteld, blijft Maersk Line met een wekelijks aanbod van 122.504 teu (marktaandeel 12,9%) net iets groter dan MSC met 119.323 slots/week (12,6%).

Lees hier hoe de alliantieverhoudingen op de trans-Atlantic liggen.