MSC geeft uitleg bij nieuwe brandstoftoeslag en publiceert bedragen

MSC kondigde eind september de invoering van een nieuwe bunkertoeslag aan, die vanaf 1 januari 2019 betaald moet worden. De Zwitserse rederij heeft intussen de berekeningswijze en de bedragen toegelicht.

Om de strengere zwavelnormen te kunnen naleven, die op 1 januari 2020 van kracht worden, zal MSC diep in de buidel moeten tasten. De rederij begint al volgend jaar zwaar te investeren in de installatie van scrubbers, maar zal voor het gros van de vloot in 2020 toch op duurdere zwavelarme bunkers moeten overschakelen.

MSC schat de meerkost op ruim twee miljard dollar per jaar. Vanaf volgend jaar wil de rederij uit Genève die kosten doorrekenen via een nieuwe Bunker Recovery Charge (BRC) die de huidige bunkertoeslag (de Bunker Contribution of BUC), de Fuel Adjustment Factor (FAD) en de Emergency Bunker Surcharge (EBS) zal vervangen.

Transparant

Volgens MSC wordt de toeslag op een transparante manier berekend. De hoogte ervan zal fluctueren met de bunkerprijs. In 2019 is dat nog de prijs voor een ton zware bunkerolie, maar vanaf 2020 zal de evolutie van de prijs van zwavelarme bunkers bepalen of de Bunker Recovery Charge al dan niet stijgt of daalt.

De berekeningswijze die MSC hanteert, lijkt erg op die van de 2M-partner Maersk Line, die in september al het principe van de nieuwe Bunker Adjustment Factor (BAF) toelichtte. Daarbij wordt de hoogte van de bunkerkosten vermeningvuldigd met een zogenaamde ‘trade factor’, die rekening houdt met de vaarafstand en het specifieke bunkerverbruik op een bepaald vaargebied.

Ladingonevenwicht

Het bunkerverbruik wordt berekend per volledige rondreis, maar de toeslag houdt rekening met vervoerde volumes en ladingonevenwichten. Wanneer een ton zware bunkerolie 400 dollar kost, zal de nieuwe BRC van MSC in januari volgend jaar 248 dollar per teu bedragen voor export vanuit het Verre Oosten naar Europa. In de andere richting zal dat maar 98 dollar per teu zijn.

Indien de prijs van een ton bunkerolie zou stijgen naar 500 dollar per ton, wordt de nieuwe brandstoftoeslag tussen het Verre Oosten en Europa 310 dollar/teu voor het westboundverkeer en 120 dollar voor de andere richting. De nieuwe toeslag voor januari wordt gebaseerd op de bunkerprijzen van vorige maand. Begin januari zal MSC dan op basis van de bunkerprijzen van deze maand de toeslagen voor februari aankondigen. MSC's nieuwe tabel bevat de BRC's voor alle vaargebieden gebaseerd op bunkerprijzen van 400, 450, 500 enzovoort tot 700 dollar/ton.

Voor reefercontainers zal de BRC 1,5 keer het bedrag van een gewone container bedragen. Want koelcontainers moeten van stroom voorzien worden en de elektriciteit daarvoor wordt ook opgewekt door de scheepsmotoren.

Stefan Verberckmoes