MSC en Maersk boeken grootste vooruitgang

In de trade tussen het Verre Oosten en Europa hebben Maersk Line en MSC zich in december het best aan hun vaarschema's gehouden. Beide carriers kenden eind vorig jaar ook de sterkste stijging qua algemene stiptheid.

Uit het maandelijkse Global Liner Performace Report van de Deense consultant SeaIntel blijkt dat in december 84,6% van de 12.413 opgevolgde containerschepen op tijd in de haven van bestemming arriveerde.

Dat is ietsje minder dan in november (85,2%), maar anderzijds was het de vierde maand op rij dat het percentage boven de 84% uitkwam. Het zijn de beste resultaten sinds SeaIntel vier jaar geleden de stiptheid van containerdiensten is beginnen te meten.

Wan Hai

De titel van de meest betrouwbare carrier ging volgens het Deense onderzoek in december naar Wan Hai met 91% tijdige aankomsten. Daarna volgden MOL (90,1%), Maersk Line (89%) en Hamburg Süd (87,7%).

Net als uit een vergelijkbaar rapport van de Britse consultant Drewry bleek, is het verschil tussen de beste en slechtste rederijen aan het verkleinen. De minst stipte carrier in december was CMA CGM, maar 84,1% van de schepen van die Franse rederij arriveerde wel op tijd in de haven van bestemming. Ook de schepen Zim (84,2%) en NYK Line (85,2%) hadden wat meer vertraging dan het gemiddelde.

Vooruitgang

In vergelijking met november kenden MSC en Maersk Line de meeste vooruitgang. De score van MSC ging van 81,9% naar 85,6%, wat de Zwitserse rederij een vijftiende plaats in de rangschikking van de twintig grootste carriers opleverde.

Beide carriers blijken ook het meest klokvast te varen tussen het Verre Oosten en Europa met een resultaat van 94,6% voor Maersk en 92,5% voor MSC. De gemiddelde score op dit vaargebied bedroeg 82%.

Op de trans-Atlantic speelt het slechte weer de rederijen in de winter meestal parten. Dat was ook in december zo met een gemiddelde van slechts 69% reizen volgens schedule in westelijke richting en 81% voor het eastbound verkeer.