MSC en CMA CGM bundelen hun diensten naar Australië

MSC en CMA CGM starten in september een gezamenlijke dienst naar de Indische Oceaan en Australië met schepen van 9.500 teu. CMA CGM’s huidige partner Hapag-Lloyd lijkt uit de boot te vallen.

In de huidige Australia Express van MSC varen vijftien schepen met een capaciteit van 6.000 tot ruim 8.200 teu. De krachtenbundeling met CMA CGM laat toe om nog grotere tonnage van 9.500 teu in te zetten, wat naar Australische normen nieuwe recordschepen voor Oceanië zijn. MSC zal negen schepen leveren en CMA CGM de overige vijf.

De Franse partner levert nu nog zeven van de veertien schepen van 6.350 tot 7.300 teu (foto) voor een gezamenlijke dienst met Hapag-Lloyd naar Réunion en Australië. CMA CGM verkoopt deze dienst als North Europe Med Oceania Service (NEMO), terwijl de Hamburgse partner de merknaam EAX gebruikt, wat staat voor Europe Australia Express.

Hapag-Lloyd heeft nog niet gereageerd op deze partnerwissel die deze ochtend door CMA CGM werd aangekondigd. Het is nog onduidelijk hoe de Duitse carrier zijn EAX-dienst zal voortzetten. Er zijn immers geen andere vergelijkbare diensten op dit vaargebied.

Vaarschema

Omdat de rotaties van de Australia Express en de NEMO Service nu al grotendeels identiek zijn, zitten er weinig verrassingen in het vaarschema van de nieuwe gezamenlijke dienst. MSC trekt zijn dienst nu wel nog door naar de Baltic, maar vanaf medio september zullen Bremerhaven, Gdynia en Klaipeda niet langer rechtstreeks door de Australia Express bediend worden. Verwacht wordt dat MSC dan zijn vroegere Baltic Loop 4 zal hervatten om de hubs van Antwerpen en Bremerhaven met Polen en Litouwen te verbinden.

De Europese rotatie van de gezamenlijke Australia Express/NEMO wordt Londen Gateway, Rotterdam, Hamburg, Antwerpen, Le Havre, Fos, La Spezia, Genua en Gioia Tauro. Hamburg en Genua zijn nieuwe directe aanloophavens voor MSC, die op vraag van CMA CGM bediend worden. Antwerpen kan als grootste hub van MSC uiteraard niet in de rotatie ontbreken en is voor CMA CGM dan weer een nieuwe directe aanloop, omdat de huidige NEMO-dienst niet naar de Scheldehaven komt.

Terugweg

Op weg naar Australië worden eerst Réunion (Pointe des Galets) en Port Louis aangelopen. Laatstgenoemde haven is nieuw voor CMA CGM. Daarna wordt koers gezet naar Sydney, Melbourne, Adelaide en Fremantle. De retour naar Europa loopt via Zuidoost-Azië, zoals dat ook nu al het geval is voor de twee afzonderlijke diensten.

De nieuwe gezamenlijke Australia Express/NEMO zal via Singapore en Colombo terugkeren naar Port Said, Valencia, Sines en Londen Gateway. Dat is een veel korter traject dan voor de huidige NEMO Service, die ook nog Chennai, Cochin, Damietta, Piraeus en Marsaxlokk (Malta) bedient. Volgens CMA CGM zal het inkorten van het vaarschema de transittijd voor lading vanuit Australië naar Europa ten goede komen. De weinige haltes op de terugreis naar Noord-Europa zijn niet toevallig hubs van MSC, namelijk Valencia in Spanje en Sines in Portugal.

Stefan Verberckmoes