MSC duikt op in top drie van stipte carriers

In het tweede kwartaal arriveerden 74,6% van de containerschepen op tijd in hun bestemmingshaven. Het lijstje van de meest stipte carriers wordt nu aangevoerd door Wan Hai, gevolgd door Hamburg Süd en MSC.

De cijfers zijn afkomstig van de Deense consultant Sea-Intel die in het tweede kwartaal 38.995 afvaarten heeft opgevolgd om na te gaan hoeveel schepen vertraging opliepen.

Dat 74,6% van alle schepen zich aan het vaarschema hield, is een verbetering tegenover het eerste kwartaal van dit jaar (72,3%). In vergelijking met vorig jaar (85%) is het aantal laattijdige aankomsten evenwel duidelijk toegenomen.

Hamburg Süd, die in het eerste kwartaal nog de lijst van de meest stipte carriers aanvoerde met een score van 79%, is samen met PIL en Yang Ming de enige rederij die in het tweede kwartaal wat meer vertragingen opliep. Daardoor moet de Duitse rederij de positie als meest betrouwbare carrier nu afstaan aan Wan Hai.

Top drie

De nieuwe top drie bestaat nu uit Wan Hai (79,7%), Hamburg Süd (78,6%) en MSC (77,4%). Evergreen greep met een resultaat van 77% net naast een podiumplaats. De meeste vertragingen waren er bij PIL (29,7% te laat), gevolgd door Yang Ming (71,7% op tijd en dus 28,3% te laat).

De score van MSC is opmerkelijk omdat de Zwitserse rederij de voorbije jaren meestal meer vertragingen dan het gemiddelde had. In het tweede kwartaal van 2013, 2014 en 2015 hielden tussen de 71,2% en 76,6% van de MSC-boten zich aan hun vaarschema. In het tweede kwartaal van vorig jaar rukte MSC met 86,6% wel al op naar een vijfde plaats achter Zim, MOL, Hamburg Süd en Wan Hai.

Maersk Line

MSC’s 2M-partner Maersk Line heeft de laatste tijd juist last van meer vertragingen. In de tweede kwartalen van 2013 tot 2014 was de Deense carrier nog de meest stipte met 85,6% tot 89% van haar schepen op tijd, terwijl dit jaar slechts 76,1% was. Maersk staat daarmee nu op een negende plaats in de rangschikking.

Sea-Intel controleert de stiptheid ook per vaargebied. Tussen het Verre Oosten en Noord-Europa bleek tijdens het tweede kwartaal 75,1% van alle schepen op tijd aan te komen, wat veel beter is dan de 63,7% uit het eerste kwartaal. Op dit vaargebied blonken Evergreen, Cosco en MSC in die volgorde uit door hun klokvastheid.

Stefan Verberckmoes