MOL plant installatie windschermen op megaschepen

De Japanse rederij Mitsui O.S.K. Lines (MOL) heeft plannen om grote windschermen te laten plaatsen op de boeg van ultra large container ships. Het concept werd al succesvol getest op een schip van 6.724 teu.

In 2015 liet MOL het schip ‘MOL Marvel’ uitrusten met een windscherm op de boeg in de vorm van een hoefijzer. Het scherm vermindert de windweerstand, waardoor het brandstofverbruik – en dus ook de CO2-uitstoot – met 2% moet dalen. De praktijk heeft uitgewezen dat die doelstelling gerealiseerd werd.

Volgens MOL kan een windscherm op de boeg een nog groter effect hebben op ultra large container ships (ulcs) omdat die nog veel breder en hoger zijn. Samen met de Zuid-Koreaanse scheepsbouwer Samsung Heavy Industries werd een ontwerp van zo’n groot scherm getekend, dat intussen door de classificatiemaatschappij DNV GL is goedgekeurd. MOL hoopt dat de installatie van zo'n scherm de CO2-emissies met 2 tot 4% zal verminderen.

De containerschepen van MOL varen voor de Japanse rederij Ocean Network Express (ONE), waarvan MOL 31% van de aandelen bezit. Het is voorlopig niet duidelijk of er ook plannen zijn om dergelijke windschermen te installeren op de ulcs van de andere aandeelhouders NYK Line (38%) en “K” Line (31%). De grootste containerschepen van “K” Line hebben overigens in verhouding al een relatief hoge en ronde voorsteven (foto).

Stefan Verberckmoes