MOL tweede keer op eerste plaats

De Japanse rederij MOL voert voor de tweede keer het maandelijkse klassement van SeaIntel met de meest stipte containerrederijen aan. Maersk Line zakte van de eerste naar de vierde plaats.

De Deense consultant SeaIntel Maritime Analysis heeft weer zijn maandelijkse rapporten over de stiptheid van lijndiensten uitgedeeld. Het gemiddelde voor de maand augustus (12.074 opgevolgde scheepsreizen) ligt bijzonder hoog: 80,8% van alle containerschepen arriveerde op tijd in de haven van bestemming.

Dat is niet alleen een veel hoger percentage dan in de maand juli (75,5%), maar tevens het beste resultaat sinds november 2013. De containerschepen die toch met vertraging arriveerden, waren gemiddeld 3,79 dagen te laat.

Beste van de klas

De Japanse carrier MOL die in juni voor het eerst de koppositie van het klassement van betrouwbaarste carriers veroverde, moest die positie in juli weer afstaan aan Maersk Line. In augustus bleek MOL echter opnieuw de beste van de klas te zijn met een score van 87,4%.

Twee partners van MOL uit de G6 Alliance, volgen op het ereschavotje op de tweede en derde plaats. Het gaat om APL (87,1%) en OOCL (85,2%). De top-3 van augustus is daarmee helemaal anders samengesteld dan die van juli (1. Maersk, 2. Hapag-Lloyd en 3. Hyundai Merchant Marine). Maersk Line eindigde in augustus vierde en Hyundai Merchant Marine vijfde.

Korreltje zout

Deze rangschikking moet wel met een korreltje zout genomen worden: ondanks het feit dat Maersk Line van de eerste naar de vierde plaats zakte, is de stiptheid bij de Deense carrier in augustus wel gestegen ten opzichte van juli. De percentages liggen dan ook dicht bij elkaar.

Aan de andere kant van de rangschikking vinden we drie top-20 carriers terug die ondanks hun rode lantaarn-positie het in augustus ook beter deden dan in juli. Wan Hai had de meeste vertragingen (78,9% tijdige aankomsten) en deed het daardoor net iets minder goed dan MSC (79,9%) en UASC (80,2%).