MOL ontwerpt nieuwe boeg voor autoschepen

De Japanse rederij Mitsui OSK Lines (MOL) heeft aangekondigd dat de vier nieuwbouwschepen van het ‘FLEXIE’-type een nieuw soort boeg krijgen om de uitstoot van CO2 te laten dalen.

De naam ‘FLEXIE’ verwijst naar de flexibiliteit van deze schepen. Ze krijgen veertien in plaats van twaalf garagedekken en daarvan zullen er zes (in plaats van twee) in de hoogte verstelbaar zijn. Dat laatste is vooral interessant bij het vervoer van project cargo.

De vier schepen werden bijna een jaar geleden besteld bij Minaminippon Shipbuilding voor oplevering in 2017 en 2018. De rederij heeft samen met MOL Techno-Trade en Akishima Laboratories (Mitsui Zosen) onderzocht hoe de windweerstand zoveel mogelijk verminderd kan worden.

De afgeronde voorkant die de nieuwe car carriers zullen krijgen, zal volgens de verwachtingen van MOL de CO2-uitstoot (en het bunkerverbruik) met 2% verminderen in vergelijking met bestaande autoschepen.

MOL neemt al een tijdje deel aan het ‘Wind Challenger Project’ van de universiteit van Tokyo. Eind vorig jaar liet de Japanse carrier ook een windscherm op de boeg van een containerschip plaatsen om na te gaan of dit de windweerstand vermindert.