Loodsen oefenen komst ‘Hollandia Seaways’ in Denemarken

De eerste aanloop van het langste shortsea-roroschip ‘Hollandia Seaways’ bij DFDS in Gent werd minutieus voorbereid. Het Waterbouwkundig Laboratorium liet een model bouwen en Belgische en Nederlandse loodsen gingen in Denemarken oefenen.

Deze week stuurde DFDS voor het eerst zijn nieuwbouw ‘Hollandia Seaways’ naar de Mercatordok Multimodal Terminal in Gent. Met 237,4 meter is dit het langste shortsea-roroschip ter wereld. Het is een van de zes megaroroschepen die DFDS laat bouwen bij Jinglin Shipyard in China. De vrachtferry heeft een laadcapaciteit van 6.700 lijnmeter en wordt ingezet op de lijn Göteborg-North Sea Port.

De zee- en kanaalloodsen lieten niets aan het toeval over om dit grootste schip van de DFDS-vloot veilig binnen te halen. “Dit vergde een nauwgezette samenwerking tussen veel partijen”, zegt commercieel directeur van het Loodswezen Sandra De Canck. “Door intens met elkaar samen te werken, versterken de overheden en de private sector de concurrentiekracht van onze havens.”

Model gebouwd

Het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK), de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA) en het Waterbouwkundig Laboratorium lieten een model bouwen. Daarmee werden simulaties uitgevoerd om de voorwaarden tot proefreizen te bepalen. De eerste aanloop was de start van vijf proefvaarten die tot de definitieve voorwaarden zullen leiden.

Daarnaast reisden een Nederlandse en een Vlaamse loods naar Lingby in Denemarken om simulaties uit te voeren. Voor zover bekend verliep de eerste aanloop van het 237,4 meter lange en 34 meter brede schip vlekkeloos.

Roel Jacobus