Maersk schrapt merken Damco en Safmarine, Hamburg Süd blijft bestaan

Bij een reorganisatie binnen de Deense rederij Maersk verdwijnen de merken Safmarine en Damco. De backoffices van Hamburg Süd en Aliança zullen nauwer samenwerken, maar behouden hun eigen servicemodel. Hoeveel jobs de operatie kost, is niet bekend.

De merken Safmarine en Damco zullen tegen eind 2020 niet meer bestaan. Vincent Clerc (foto), CEO Ocean & Logistics bij de Deense rederij A.P. Moller-Maersk, kondigde de vernieuwde organisatiestructuur aan. 

"Sinds bijna een jaar bekijken we zorgvuldig wat de juiste bedrijfsstructuur is om de beste klantenservice aan te bieden en in welke omgeving onze medewerkers het beste kunnen gedijen om de toeleveringsketens voor onze klanten te optimaliseren", meldt Clerc in een interne nota. 

"Onze levens en activiteiten zijn nog steeds zwaar getroffen door COVID-19, maar ook in moeilijke en onvoorspelbare tijden is het onze plicht als leiders om onze koers voort te zetten, en de grote sprong in onze transformatie te wagen", gaat hij verder. 

Safmarine en Damco 

Maersk integreert de zusterrederij Safmarine binnen de divisie Ocean & Logistics. Dat moet de klanten toegang verlenen tot de volledige portfolio van producten en diensten op wereldschaal. Op die manier worden alle behoeften door één verenigd team voldaan. Op 1 januari 2021 moet de integratie voltooid zijn. 

Daarnaast worden de luchtvracht- en LCL-diensten (Less than Container Load) van dochterbedrijf Damco geïntegreerd in de logistieke activiteiten van Maersk om het aanbod in end-to-endoplossingen uit te breiden. 

Hamburg Süd en Aliança 

Maersk vereenvoudigt de backoffice-infrastructuur van de Duitse dochterrederij Hamburg Süd en het Braziliaanse Aliança om problemen effectiever en sneller te kunnen oplossen. Beide merken blijven onafhankelijk bestaan, met elk hun eigen gedifferentieerd servicemodel. 

Ook de intra-Europese dochter van Maersk, Sealand, blijft een onafhankelijk merk. 

Ontslagen 

"De vereenvoudiging van onze structuur zal helaas gevolgen hebben voor banen en dubbele functies die niet langer nodig zijn", meldt Clerc. "Het is niet gemakkelijk om afscheid te nemen van geschoolde en toegewijde werknemers, maar helaas is het een gevolg van de integratie en noodzakelijk om duurzaam te groeien", gaat hij verder. 

Vanaf oktober 2020 wordt het transformatieproces op gang getrokken, laat Clerc nog weten.  

Belgische geschiedenis

Met de verdwijning van Safmarine verdwijnt ook een stukje Belgische maritieme geschiedenis. South African Marine Corporation (afgekort Safmarine) werd opgericht op 21 juni 1946 in Zuid-Afrika. De naam zal dus net de 75e verjaardag niet vieren. In 1991 verwierf Safmarine een strategisch belang van 49% in het Belgische CMB Transport. Op dat moment werden de lijnvaartactiviteiten van CMB Transport gefuseerd met die van Safmarine onder de naam SCL. In 1996 verwierf Safmarine de volledige eigendom van CMB Transport en werd teruggekeerd naar de naam Safmarine. Op dat moment werd Safmarine Container Lines nv geregistreerd in België. In 1999 nam A.P. Moller-Maersk Group de rederij over. Toen Safmarine een Maerskdochter werd, was het hoofdkantoor nog in Antwerpen. In 2013 verhuisde het hoofdkantoor naar Kopenhagen.

Julie Desmet