Meldpunt FORWARD: "Bedrijven leveren printers bij hun mensen thuis"

FORWARD Belgium heeft een meldpunt waar alle expediteurs terechtkunnen voor coronagerelateerde vragen, maar ook ervaringen kunnen delen. Daaruit blijkt dat door gebrek aan digitalisering soms printers bij de medewerkers thuis moeten geplaatst worden.

Expediteursorganisatie FORWARD Belgium krijgt heel wat vragen van de leden hoe ze nu best te werk gaan. Daarom heeft FORWARD alle expediteurs opgeroepen om via het algemene e-mailadres hun ervaringen te delen. Sinds een week bundelt FORWARD de nuttige informatie in een dagelijkse nieuwsbrief.

“Met tips en tricks proberen we de expediteurs in onze gemeenschap te helpen als ze problemen ondervinden”, zegt directeur van FORWARD Belgium Olivier Schoenmaeckers. “De meeste reacties die we krijgen gaan vooral over thuiswerken. Bedrijven vragen op welke manier ze dat best aanpakken naar hun werknemers toe, en welke technologie er bestaat voor onlinemeetings.”

B/L

Uit het meldpunt blijkt dat expediteurs het vooral moeilijk hebben met de papieren bill of ladings om de goederen in ontvangst te nemen. “De meeste bedrijven gebruiken al een digitale versie, de express B/L’s, maar het is geen oplossing voor alle trafiek", zegt Schoenmaeckers. "Voor heel wat bestemmingen mag alleen de papieren versie worden voorgelegd. We merken dat er daarom bij heel wat bedrijven een soort van ‘minimumpermanentie’ is op kantoor om het originele document uit te printen. Sommigen leveren zelf printers bij het personeel thuis."

Voedselagentschap

FORWARD probeert daarom mee te denken en wil alternatieve oplossingen bieden. “Hoe minder onze expediteurs heen en weer moeten rijden in de haven, hoe beter natuurlijk. Ook voor de import van voedsel, zoals fruit en groenten, moeten originele certificaten worden voorgelegd. Momenteel pleiten we er bij het FAVV (Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen red.) en op Europees niveau voor om deze documenten via e-mail door te sturen en in onze eigen archieven te bewaren."

"Vaak zijn dat documenten die vanuit Zuid-Amerika per luchtvracht zijn opgestuurd", gaat Olivier Schoenmaeckers verder. "Vermits heel wat koeriervluchten zijn geannuleerd, heeft dat uiteraard een negatieve impact op het logistieke proces in de haven. We hebben ook bij de Europese Commissie om uitstel gevraagd voor het betalen van de douanerechten, om toch nog een zekere liquiditeit voor de bedrijven te garanderen."

Hartverwarmend

FORWARD ontvangt ook heel wat positieve reacties. "We zien dat veel bedrijfsleiders aangenaam verrast zijn over de mentaliteit van hun medewerkers, die er alles aan doen om de logistieke keten draaiende te houden. Die ervaringen zijn best hartverwarmend om te lezen. Bedrijven leveren bijvoorbeeld ook fruitmanden bij hun personeel thuis, of zetten hen aan om ’s middags te sporten.

Intussen werkt gemiddeld 90% van de medewerkers van de Antwerpse expediteursbedrijven thuis. “We hebben vroeger heel wat discussies over flexibel werken gevoerd. Velen vonden thuiswerken in onze sector 'not done'. Er is dus zeker iets in gang gezet dat zijn positieve effecten zal hebben. Ook digitalisering zal veel meer de norm worden in de toekomst."

Julie Desmet