Megabestelling HMM opent weg naar 1 miljoen teu capaciteit

Hyundai Merchant Marine heeft zijn nieuwbouwplannen concrete invulling gegeven. De Koreaanse operator is van plan twaalf megacontainerschepen van meer dan 20.000 teu en acht van 14.000 teu bestellen. Einddoel is 1 miljoen teu aan capaciteit te halen.

HMM maakte er al een tijdje geen geheim meer van dat het zijn vloot fors wil uitbreiden en geruchten wezen al in de richting die de rederij nu inslaat. De Zuid-Koreaanse reder ziet het als een tussenstap in het streefdoel om de capaciteit uiteindelijk op te trekken naar 1 miljoen teu.

Reuzensprong

Dat zou een reuzensprong vooruit zijn en gaat een pak verder dan de verdubbeling waarover sprake was. Volgens Alphaliner beschikt HMM vandaag over een vloot die bijna 353.000 teu aan boord kan nemen. Met de pas aangekondigde orders komt er daar zo goed als evenveel capaciteit bij. De helft van de kloof naar de grens van 1 miljoen zou dan al gedicht zijn.

De groep wil met zijn nieuwe schepen bovendien meer schaalvoordelen boeken en zo zijn competitiviteit en rendabiliteit veiligstellen.

De twintig nieuwe schepen zijn bestemd voor de diensten op de belangrijkste routes vanuit Azië, die op Europa en op Noord-Amerika.

De boodschap is meteen ook dat HMM na de moeilijke periode die de Zuid-Koreaanse lijnvaartoperatoren hebben gekend, een speler is die zijn plaats op het wereldwijde lijnvaarttoneel zal blijven opeisen.

Order van 3 miljard dollar

Vaste orders zijn er wel nog niet. HMM gaat nu met de werven praten over prijzen en beschikbaarheid van bouwdokcapaciteit. Volgens sommige bronnen kregen landgenoten Hyundai Heavy Industries en Daewoo een ‘request for proposal’.

De bestelling zou in totaal niet minder dan 3 miljard dollar waard zijn. Voor financiering kan het financieel nog noodlijdende HMM naar verluidt putten uit de programma’s die de Zuid-Koreaanse overheid lanceerde om zijn scheepvaartsector na de val van Hanjin te steunen.

Scrubbers of lng

De nieuwe tonnage moet milieuvriendelijk zijn. HMM sluit het gebruik van lng als brandstof niet uit, maar laat toch de deur open voor het gebruik van scrubbers om de strengere zwavelnorm vanaf 2020 te halen. De rederij wil de knoop pas doorhakken na “grondige discussies” met de scheepsbouwer die uiteindelijk uit de selectieprocedure zal komen.

2020 is blijkbaar ook de deadline die HMM hanteert voor de oplevering van zijn nieuwe schepen. Dan verloopt ook het slotchartercontract met 2M-partners Maersk Line en MSC.

Jean-Louis Vandevoorde