Medrepair streeft verdubbeling aantal moves na tijdens nachtopeningen

Medrepair, de depot voor lege containers en containerhersteldienst van MSC, is positief over de nachtopeningen van zijn depots op de beide Scheldeoevers. De ambitie is om het aantal moves minstens te verdubbelen tegen de zomer van 2020.

De nachtopening Medrepair S11 op linkeroever ging van start in juli 2017, de vervroegde opening van Medrepair4 startte pas onlangs, op 3 juni. Toch wagen de exploitanten zich al aan een evaluatie. Het gemiddelde maandelijkse aantal nachtmoves op S11 bedraagt dit jaar 510 (tegenover gemiddeld 330 in 2018.) Het streefdoel is om in de zomer van 2020 de 1.000 nachtmoves per maand aan te tikken. Op de rechteroever gaat het eveneens de goede kant op. Medrepair 4 opent er een uur vroeger dan tevoren (om 05.00uur in plaats van om 06.00 uur), en dat resulteert gemiddeld in 120 containermoves per maand. Het streefdoel daar is 300 moves per maand tegen de zomer van 2020. Grosso modo een verdubbeling van de totale (nacht)activiteit op een jaar tijd.

Kostprijs

En dat terwijl de nachtopening van de PSA-terminals op rechteroever niet echt een succes kan worden genoemd. Op 12 juni werd het project alweer afgeblazen, nadat het op 3 juni begonnen was. Transporteurs vielen over de toeslag van 2,34 euro. “Het is niet omdat 869 en 913 ermee gestopt zijn, dat wij onze oude openingsuren weer moeten innemen”, klinkt het bij Medrepair. Een container afzetten bij Medrepair 4 is voorlopig gratis, als driemaandelijks proefproject. Op S11 geldt een extra fee voor nachtelijke verrichtingen. “Die kleine kostprijs weegt niet op tegen de voordelen: vlotter af- en aanrijden en de mogelijkheid om meer transporten te combineren”, deelt het bedrijf mee. "Samen met MSC en MPET, die 24/24 open zijn, blijven we ons inspannen om oplossingen te bieden voor verschillende logistieke uitdagingen zoals bvb dichtslibbende wegen."

Avantida

Via herhaalde oproepen aan de transportfederaties en een flyercampagne in samenwerking me het bundelingsplatform Avantida, blijft Medrepair de nachtopening promoten. “Met Oosterweel in aantocht kun je niet anders dan proberen de volumes maximaal te spreiden. Als grootste depot moet je voorbereid zijn op de verkeersproblemen die eraan zitten te komen.”

Michiel Leen