Maritieme reefermarkt groeit wereldwijd met 3%

Zeevervoer van reeferlading is dit jaar met 3% gegroeid tot 119 miljoen ton. Operatoren maken zich zorgen over de hogere brandstofkosten als gevolg van de nieuwe zwavelnorm. Conventionele carriers moeten het afleggen tegen containers.

Marktanalist Dynamar raamt de wereldwijde handel in bederfbare goederen op 163 miljoen ton. Het zeevervoer nam daarvan dit jaar 119 miljoen ton voor zijn rekening, een stijging met 3% in vergelijking met 2018 en het tiende opeenvolgende jaar met groei.

Conventioneel versus containers

Volgens Dynamar is 2019 het jaar van stilte voor de storm en kunnen de handelsspanningen, de verdere containerisering van de markt en de dalende tarieven de markt door elkaar schudden. Bovendien maken carriers zich zorgen over de stijgende brandstofkosten als gevolg van de nieuwe zwavelnorm IMO 2020.

Grote verladers zoals Chiquita en Delmonte kiezen steeds meer voor containervervoer in plaats van conventionele reeferschepen. Grote conventionele carriers zoals Baltic Shipping en Seatrade moeten zich daardoor focussen op een steeds kleiner wordend aantal routes en dreigen het slachtoffer te worden van de te verwachten volatiliteit als gevolg van IMO 2020. De hoge gemiddelde leeftijd van de conventionele vloot in combinatie met motoren die veel verbruiken, leidt ertoe dat een toenemend aantal schepen gesloopt wordt.

Containercarriers kunnen daarvan profiteren en een deel van de conventionele reefermarkt inpikken.

Top 10

De wereldwijde conventionele reefervloot telde op 1 juli van dit jaar 566 schepen met een inhoud van meer dan 3.000 m³. De totale capaciteit bedraagt bijna 5,5 miljoen m³. De top 10 van conventionele carriers wordt aangevoerd door Baltic Reefers dat met 34 schepen een marktaandeel heeft van 11,4%. Seatrade is met  26 schepen en een aandeel van 7,9% tweede in de ranglijst. GreenSea (45 schepen / 7,5% marktaandeel) maakt de top 3 compleet. De plaatsen 4 tot 10 worden ingenomen door Frigoship (31 / 6%), Network Shipping (13 / 3,4%), Star Reefers (10 / 3,2%), Fresh Carriers (9 / 2,6%), Africa Express (7 / 2,3%), Maestro Reefers (6 / 2,3%) en Boyang (13 / 1,8%).

De top 10-carriers vertegenwoordigen 34% van de totale vloot en 48,1% van de totale capaciteit.

Koen Heinen