Marges in de lijnvaart eind 2017 opnieuw fors gedaald

2017 was voor de lijnvaart het meest rendabele jaar sinds 2010, al bleef de gemiddelde marge van de rederijen beperkt tot 2,9%. Verontrustend voor de carriers is de forse daling van de marges in het laatste kwartaal van vorig jaar.

De Franse consultant Alphaliner heeft de resultaten geanalyseerd van de dertien top 15-carriers die hun financiële cijfers vrijgeven. Hun operationele winst ten opzichte van de omzet bedroeg gemiddeld 2,9%. Dat is geen hoog rendement, maar wel degelijk een verbetering in vergelijking met de vorige jaren.

De grote carriers die in 2016 nog een collectief verlies van 4,19 miljard dollar moesten incasseren (inclusief het verlies van het intussen omgevallen Hanjin), maakten vorig jaar gezamenlijk 3,28 miljard dollar operationele winst (ebit). Dat bedrag is de som van de winsten van tien carriers en de verliezen van “K” Line, MOL en Hyundai Merchant Marine (HMM).

Grote verschillen

Tussen de marges van de individuele rederijen zijn er grote verschillen. CMA CGM realiseerde met 7,4% de hoogste marge en aan de andere kant van de rangschikking vinden we HMM met een negatieve marge van 7,3%.

De vijf meest lucratieve carriers waren behalve CMA CGM ook nog Zim (+5,4%), Wan Hai (5,2%), Hapag-Lloyd (4,1%) en Evergreen (2,9%). Daarna volgen Maersk Line (2,7%), NYK (2,3%), Cosco Shipping (2,1%), OOCL (1,7%) en Yang Ming (0,4%). De negatieve marges van de Japanse carriers “K” Line en MOL bleven beperkt tot respectievelijk -0,1% en 1%, wat dus betekent dat HMM de enige grote negatieve uitschieter is.

Fors gedaald

De containerrederijen hebben het best geboerd in het derde kwartaal, toen hun gemiddelde marge 5% bedroeg. Het eerste kwartaal was nog niet verlieslatend (-1,2%) en het herstel was al merkbaar in de periode van april tot juni (+2,8%). Een daling van de tarieven en een stijgende bunkerprijs hebben de gemiddelde marge in het laatste kwartaal van 2017 weer fors doen dalen naar amper 0,9%.

De analyse van Alphaliner is gebaseerd op de zuiver operationele cijfers en houdt dus geen rekening met eenmalige afschrijvingen of andere transacties die uiteindelijk het nettoresultaat bepalen. In de praktijk valt het nettoresultaat van de carriers meestal lager uit.

Stefan Verberckmoes