Marc Loridan belijdt geloof in sociaal overleg havenarbeid

De BTB blijft geloven in het sociaal overleg rond het thema van de havenarbeid en wil daarover verder praten met de “bonafide werkgevers die wel nog geloven in het huidige systeem”. Wie duidelijk niet op dat lijstje staat, is Fernand Huts.

Dat zei Marc Loridan, voorzitter van de Vakgroep Haven van Antwerpen bij de Belgische Transportarbeidersbond, tijdens de toespraken die hij op 1 november hield bij de standbeelden van Louis Major, vader van de gelijknamige wet over de havenarbeid, en van de Buildrager. De BTB zette de teksten gisteren op zijn website.

Schietschijf Huts

Loridan schoot met scherp op Fernand Huts en de Europese Commissie. Vooral de topman van Katoen Natie moest het ontgelden. “Twintig jaar geleden hebben we akkoorden gemaakt met de representatieve werkgeversorganisaties om logistieke arbeid mogelijk te maken binnen het havengebied, met een vergelijkbare loonkost als die van buiten de haven. Eén werkgever heeft steeds geweigerd om de geldende regels toe te passen.”

Loridan beschuldigt Huts ervan de kwestie van de logistieke arbeid in havengebied te gebruiken als breekhamer om het hele systeem van de havenarbeider onderuit te halen, en de zoektocht naar een oplossing met Europa op die manier te dwarsbomen.

Gevaarlijke job

De BTB-voorman scheert alle werkgevers echter niet over één kam. “Wij zitten als havenbonden met nog veel bonafide werkgevers aan de onderhandelingstafel van het sociaal overleg.” Die werkgevers “staan niet achter de zoveelste demarche van Huts en geloven nog wel in het huidige systeem”, zegt Loridan.

“Deze bonafide werkgevers beseffen tevens dat de havenarbeid in bepaalde commodities geëvolueerd is naar een technisch hooggekwalificeerde functie, maar nog steeds een gevaarlijke job is en blijft, waar goede opleiding en bijscholing belangrijk zijn.” Hij verwijst in die context naar de drie dodelijke slachtoffers van het ongeval in april bij Euroports.

Sociaal overleg

Opvallend is dat Marc Loridan in geen enkele passage de absolute onaantastbaarheid van de wet-Major predikt. "We trachten onze wet, alsook de sinds decennia moeizaam opgebouwde loon- en arbeidsvoorwaarden, veilig te stellen via het sociaal overleg, samen met de bonafide werkgevers die ons huidig systeem toekomstgericht wensen te blijven steunen", verklaart hij in van zijn twee toespraken.

Hoe ver de BTB de deur van dat sociaal overleg open zet, is echter veel minder duidelijk. Over de stand van zaken in de besprekingen over de hervorming van het Belgisch havenarbeidsstelsel om tegemoet te komen aan de bezwaren die vanuit Europa worden geformuleerd, zegt Loridan niets. De onenigheid met ACV-Transcom in dossiers zoals dat van de Maritiem Logistieke Zone in Zeebrugge wordt evenmin vermeld.