Maersk onderzoekt met grote verladers haalbaarheid brandstof LEO

Een ‘coalitie’ van de rederijen Maersk en Wallenius Wilhelmsen zal samen met BMW, H&M, Levi Strauss en Marks & Spencer onderzoeken of ‘LEO’ gebruikt kan worden als scheepsbrandstof. LEO staat voor een mengeling van lignine en ethanol.

Vorige week publiceerde de Deense groep A.P. Moller-Maersk nog de resultaten van een gezamenlijke studie met Lloyd’s Register waaruit blijkt dat alcohol (ethanol en methanol), biomethaan en ammoniak als alternatieve scheepsbrandstoffen worden voorgesteld om CO2-neutraal te gaan varen. Voor een onderzoek naar de mogelijkheden van ethanol gaat de Deense rederij nu in zee met de autovervoerder Wallenius Wilhelmsen (foto), diens klant BMW en een aantal eigen grote klanten, die allemaal vragende partij zijn om de CO2-uitstoot te verlagen.

Samen met de universiteit van Kopenhagen zal de haalbaarheid van Lignin Ethanol Oil (LEO) als brandstof onderzocht worden. Daarbij wordt zowel gekeken naar de technologische als de financiële haalbaarheid.

Lignine (ook gekend als houtstof) is een natuurlijke organische verbinding en na cellulose het meest voorkomende organisch materiaal op aarde. Lignine wordt uit houtpulp gehaald bij de productie van papier en kan daarna als bindmiddel, lijm of brandstof gebruikt worden. Na een eerste onderzoeksfase hoopt de coalitie in het tweede kwartaal van volgend jaar LEO in de praktijk te testen als brandstof voor motoren. Als dat succevol verloopt, zal bekeken worden hoe er op grote schaal LEO aangemaakt kan worden.

Stefan Verberckmoes