Maersk stuurt opnieuw West-Afrikadienst naar Antwerpen

Vanaf eind februari zal Maersk Line weer rechtstreeks tussen Noord-Europa en West-Afrika varen. De WAF6 Service wordt gevoelig uitgebreid en zal in de Scheldehaven behandeld worden aan de Europaterminal van PSA.

De Deense rederij Maersk Line is tussen Noord-Europa en West-Afrika momenteel actief via transshipment in Algeciras of Tanger. In die twee hubs in de Straat van Gibraltar vertrekken wekelijks meerdere WAF Relay Services naar specifieke regio’s in West- en Centraal-Afrika.

Nigeria

Vanaf eind februari wordt de WAF6 Service, die volledig op de bediening van Nigeria gericht is, doorgetrokken naar Noord-Europa. Deze dienst wordt nu nog verzorgd door zes schepen met een capaciteit van 2.478 tot 2.796 teu, die vanuit Tanger en Algeciras koers zetten naar Lagos (Apapa en Tincan Island), Onne en San Pedro.

Door drie extra schepen met een capaciteit van zo'n 2.500 teu aan de vloot van de WAF6 toe te voegen, kan de rotatie uitgebreid worden naar Noord-Europa. Daar zullen achtereenvolgens Felixstowe, Bremerhaven, Rotterdam en Antwerpen rechtstreeks aangelopen worden. De ‘HSL Porto’ van 2.478 teu zal op 27 februari als eerste schip van de WAF6 Service laden bij PSA aan de Europaterminal (kaai 869).

Tussenstops

Nieuw in het vaarschema van de WAF6-dienst is ook dat er op weg naar West-Afrika eerst nog in de Marokkaanse haven Casablanca zal gestopt worden. De transittijd tussen Antwerpen en Casablanca zal volgens de nieuwe vaarschema’s amper vijf dagen bedragen.

In Nigeria blijft de rotatie van de WAF6 ongewijzigd. Op de terugreis naar Noord-Europa komt er ook een tussenstop in Cartagena. Die Spaanse haven krijgt er op die manier vanaf begin maart ook een rechtstreekse verbinding met Noord-Europa bij.

Stefan Verberckmoes