Maersk staat terug op eerste plaats

Maersk Line was vorige maand opnieuw de meest stipte van de top-20 carriers. Hamburg Süd en CSAV verloren hun tweede en derde plaats in het lijstje aan MOL en APL.

In de maand april heeft de Deense consultant SeaIntel Maritime Analysis wereldwijd 10.877 scheepsreizen opgevolgd om na te gaan hoeveel containerschepen zonder vertraging op hun bestemming arriveerden.

De gemiddelde score in april (73,3%) was duidelijk beter die dan die uit het eerste kwartaal (69,7%). In de eerste drie maanden van dit jaar bleek CSAV zich het best aan de vaarschema’s te houden, maar in april werd de koppositie heroverd door Maersk Line (81,1%). Op de tweede en derde plaats volgen nu MOL (78,9%) en APL (78,8%).

Oostwest-diensten

Dat Hamburg Süd niet langer in de top-3 prijkt, heeft alles te maken met de start van nieuwe oostwest-diensten. De Duitse rederij boekt nu containers op schepen van Ocean Three en die alliantie blijkt op de oostwest-routes het minst stipt te zijn. Zonder die oostwest-diensten had Hamburg Süd met een eindresultaat van 80,7% nog steeds op de tweede plaats gestaan.

In het lijstje van de allianties staat het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk Line en MSC op de eerste plek met de minste laattijdige aankomsten. Daarna volgen G6, CKYHE en Ocean Three. Tussen het Verre Oosten en Noord-Europa bleken de diensten van CKYHE het meest klokvast te zijn.

Toch waren Maersk Line en MSC op deze route de beste carriers, omdat de score van de CKYHE-leden naar beneden gehaald werd door het feit dat ze ook lading met schepen van leden van Ocean Three vervoeren.

Trans-Atlantic

Op de trans-Atlantic liet de betrouwbaarheid van de carriers in april duidelijk te wensen over. Slecht weer en een scheepsongeluk in Houston maakten het de containerrederijen lastig om op schema te blijven. Slechts 37,8% van alle schepen arriveerden tijdig in de VS met importlading uit Europa. In het eastbound verkeer was dat 46,6%.

SeaIntel zag dan weer wel een gevoelige verbetering van de stiptheid tussen Azië en Afrika, waar Hapag-Lloyd en “K” Line zelfs een score van 95,2% behalen (met een beperkt aantal afvaarten). Het gemiddelde op dit vaargebied is intussen gestegen tot 66,9%.

Wat de individuele carriers betreft, bengelde MSC voor alle vaargebieden samen in april op de laatste plaats. Samen met Yang Ming was dit de enige rederij die onder de 70% bleef steken.