Maersk schrapt Chinese aanlopen in 2M-diensten

De Deense rederij Maersk ziet zich genoodzaakt om tijdelijk een aantal Chinese havens voorbij te varen. De aanpassingen gaan al volgende week in en moeten de betrouwbaarheid van de diensten ten goede komen.

Het 2M Vessel Sharing Agreement onderhoudt momenteel zes wekelijkse diensten tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. Omdat de schepen volgeboekt zijn en sommige Chinese havens met toenemende congestieproblemen kampen, wordt de rotatie van enkele schepen beperkt. Het gaat om tijdelijke aanpassingen om nog meer vertragingen te vermijden.

De Deense carrier kondigde alvast de wijzigingen voor week 50 en 51 aan. In Shanghai vervallen de afvaarten van de AE6/Lion Service en de AE10/Silk Service op 12 december. De megamaxschepen ‘Magleby Maersk’ (18.340 teu) en de ‘MSC Jade’ van 19.437 teu (foto) kunnen daardoor wat tijd winnen. De lading voor beide schepen zal met een kleiner schip naar Maersks Zuidoost-Aziatische hub in Tanjung Pelepas gevoerd worden, waar de containers alsnog op de voorziene containerreuzen geladen worden.

Pendulumdiensten

De ‘Gerd Maersk’ van 10.888 teu uit de AE1/Shogun-dienst slaat volgende week de aanloop van Ningbo over. De containers die al voor die afvaart geboekt waren, zullen meegaan met de afvaarten van de AE5/Albatross, AE6/Lion of AE55/Griffin Services van 2M.

De ‘Maren Maersk’ (18.340 teu) uit de AE5/Albatross Service zal op 14 december wegblijven uit Yantian. Die haven in Shenzhen wordt in dezelfde week 51 toch al bediend door de AE10/Silk, de AE6/Lion en de AE7/Condor Services.

Trans-Pacific

De wijziging van de vaarschema’s van de ‘MSC Jade’ en ‘Gerd Maersk’ heeft ook gevolgen voor de trans-Pacific. Beide schepen varen in pendulumdiensten die ook de trans-Pacific bestrijken en zijn momenteel onderweg vanuit Long Beach, Oakland of Los Angeles. Hun lading voor respectievelijk Shanghai en Yantian zal dus uiteindelijk met andere schepen op bestemming moeten geraken.

Stefan Verberckmoes