Maersk Line kiest voor meer en kleinere schepen

Hoewel Maersk op alle vaargebieden liefst zo groot mogelijke schepen inzet om de slotkosten te drukken, gaat de Deense rederij nu voor de verandering eens kleinere tonnage inzetten om de frequentie te verhogen en kortere transittijden aan te bieden.

De plaats van deze opmerkelijke actie is de trade tussen het Verre Oosten, Mexico en de westkust van Zuid-Amerika. Daar zette Maersk Line in de AC-2 Servive vanuit de Far East naar Manzanillo (Mexico), Lazaro Cardenas, Balboa (Panama) en Buenaventura schepen met een capaciteit tot 13.568 teu in, die nu geleidelijk worden vervangen door kleinere eenheden van 9.600 teu.

In de AC-3 Service op hetzelfde vaargebied worden dan weer schepen van 9.600 teu vervangen door iets kleinere tonnage van gemiddeld 8.500 teu. Die capaciteitsreductie wordt gecompenseerd door de start van een nieuwe AC-1 met panamax-schepen van 4.500 teu.

De AC-1 wordt de eerste dienst op het vaargebied die vanuit Azië eerst rechtstreeks naar Chili zal gaan en pas daarna naar Colombia en Mexio. Dat levert snelle transittijden op, zoals bijvoorbeeld 28 dagen tussen Chiwan en San Antonio.

AE6/Lion Service

De start van een extra dienst zonder de totale capaciteit van 22.500 teu per week en per richting op het vaargebied te vergroten, laat zich ook voelen op andere routes. De 13.092 tot 13.568 teu grote schepen uit de AC-2 keren nu bijvoorbeeld naar de trade tussen de Far East en Europa terug en zullen Antwerpen aanlopen. Ze worden immers ingeschakeld in de AE6/Lion Service van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC.

In deze dienst vervangen de schepen van Maersk vergelijkbare schepen van MSC, wat betekent dat ook die Zwitserse partner tonnage moet doorschuiven.

Overgeheveld

De ‘MSC Regulus’ van 13.102 teu die zopas in de AE6/Lion Service werd vervangen door de ‘Maersk Effingham’ (foto), werd bijvoorbeeld overgeheveld naar de Falcon Service tussen het Verre en het Midden-Oosten.

Binnenkort schuift MSC ook twee schepen van 12.552 teu door naar de Africa Express tussen Azië en Zuid- en West-Afrika. Dat worden nieuwe recordschepen voor de Togolese haven Lomé, die door de Zwitserse carrier als regionale hub gebruikt wordt. Het huidige record staat er nog op naam van de 'MSC Francesca' (11.660 teu), die inmiddels echter alweer in de Himalaya Express tussen Europa en India vaart.