‘Maersk Essex’ naar MPET om Rotterdamse acties te mijden

De langzaamaanacties bij APM Terminals in Rotterdam (APMTR) verstoren de vaarschema’s van Maersk. Al minstens vijf schepen laten de terminal links liggen en vrijdag wordt a priori een eerste containerreus naar Antwerpen afgeleid.

Volgens de laatste vaarschema’s zal de 13.568 teu grote ‘Maersk Essex’ (foto) volgende vrijdag 18 september Rotterdam voorbijvaren naar de MSC PSA European Terminal (MPET) aan het Deurganckdok. Het schip vaart in de AE1/Shogun Service van de 2M-partners Maersk en MSC tussen het Verre Oosten en Noord-Europa, waar normaliter Felixstowe, Bremerhaven en Rotterdam aangelopen worden.

Omwille van de acties die de werknemers van APMTR deze week voeren omdat ze onzeker zijn over hun toekomst na de verkoop van de terminal aan Hutchison Ports, heeft Maersk nu voorzien dat de ‘Maersk Essex’ van Bremerhaven naar Antwerpen vaart, alvorens daarna koers te zetten naar Tanger en het Suezkanaal.

Dubbele aanloop

Maersk maakte gisteren al bekend dat vijf schepen hun geplande aanloop bij APMTR laten vallen. De ‘Vayenga Maersk’ van 3.596 teu – uit een dienst op Sint-Petersburg die normaal gezien in Rotterdam aan de twee terminals van APMT afmeert – zal komend weekend alleen op de terminal op de Tweede Maasvlakte behandeld worden.

De ‘Cap San Raphael’ (10.589 teu) uit een dienst op de oostkust van Zuid-Amerika is momenteel onderweg van Algeciras naar Antwerpen als alternatief voor de aanloop in Rotterdam. De Scheldehaven staat sowieso in de rotatie van deze dienst, wat betekent dat het schip deze keer een dubbele aanloop zal verrichten: morgen komt de ‘Cap San Raphael’ aan de Europa Terminal van PSA lossen en op 24 september volgt dan de vaste Antwerpse aanloop om er te laden.

De ‘Seago Piraeus’ (4.504 teu) uit een dienst op Israël en Egypte heeft in Rotterdam alleen maar gebunkerd en werkt nu verder de Europese rotatie af met aanlopen in Felixstowe, Bremerhaven en Antwerpen. Voor de scheepsplanners zijn het lastige dagen, omdat sommige afleidingen pas last minute bevestigd worden.

Stefan Verberckmoes