Maersk en MSC wijzigen rotaties van alle Far East loops

De 2M partners Maersk Line en MSC zullen vanaf het derde kwartaal vier Far East diensten naar Antwerpen sturen tegenover twee nu. De meest ingrijpende wijziging in het netwerk is de bediening van Japan.

Geen enkele van de vijf huidige diensten tussen het Verre Oosten en Noord-Europa blijft bij de eerstvolgende herziening van het netwerk ongewijzigd. Met de correcties aan de vaarschema’s die in de loop van het derde kwartaal (medio juli) doorgevoerd zullen worden, willen de twee partners uit het 2M Vessel Sharing Agreement de transittijden naar bepaalde bestemmingen verkorten en meer buffertijd inlassen om vertragingen in te halen zodat de klokvastheid verbetert.

Dat gebeurt eigenlijk vooral door overlappende aanlopen te schrappen. De vijf loops hebben samen nu 95 aanlopen per week (waarvan 54 in Zuid-Oost Azië en het Verre Oosten) en dat worden er vanaf deze zomer 83 (waarvan 44 in Azië).

De meest opvallende beslissing is om de AE1/Shogun Service die nu nog Kobe, Nagoya en Yokohama direct bedient, niet meer naar Japan te sturen. De enige overblijvende Japanse aanloop in het ganse netwerk zal die van Yokohama zijn (alleen westbound) in de AE6/Lion pendulum.

Midden-Oosten

De AE1/Shogun zal eastbound voortaan het Midden-Oosten bedienen via aanlopen in Salalah en Jebel Ali, wat nu nog door de AE6/Lion gebeurt. De Scandinavische aanlopen verhuizen van de AE2/Swan Service naar de AE5/Albatros Service. De aanlopen van Dalian en Xiamen verhuizen van de AE5/Albatros naar de AE10/Silk Service.

In Noord-Europa wordt het aantal wekelijkse aanlopen van 30 naar 29 herleid. Rotterdam verliest de dubbele call van de AE1/Shogun Service en houdt straks dus vier van de huidige vijf wekelijkse aanlopen over. De dubbele call verhuist van Rotterdam naar Felixstowe, waardoor die Britse haven van vier naar vijf aanlopen per week gaat.

Antwerpen

In Antwerpen blijft het aantal calls status quo met vier per week. Het zullen echter niet langer dubbele aanlopen van twee diensten zijn, maar enkele aanlopen van vier verschillende loops. De Scheldehaven krijgt een nieuwe eastbound call van de AE1/Shogun naar o.a. het Midden-Oosten (ter vervanging van de eastbound AE6/Lion) en ook de Triple E’s van Maersk uit de AE5/Albatros zullen later dit jaar naar Antwerpen beginnen komen als voorlaatste laadhaven in Noord-Europa (voor Rotterdam).

Elders in Europa behouden Bremerhaven (6), Hamburg (2) en Wilhelmshaven (2) het aantal wekelijkse aanlopen. Le Havre verliest de AE5/Albatros en valt zo van drie naar twee calls per week terug.

In de Far East zijn er meer verschuivingen. Behalve het opofferen van drie Japanse aanlopen, gaat de Zuid-Chinese haven Yantian daar terug van negen naar zeven aanlopen per week. Tanjung Pelepas gaat van zeven naar zes en Singapore van vier naar drie.

Westbound

In de westbound rotaties blijft de formule van het vroegere Daily Maersk overeind, waarbij elke loop naar Shanghai, Ningbo, Yantian en Tanjung Pelepas gaat. Voor de AE1/Shogun ligt de focus op de Britse en Nederlandse markt met Felixstowe en Rotterdam als eerste loshavens.

De AE2/Swan behoudt de focus op de Engelse en Belgische markten met Felixstowe en Antwerpen als eerste Europese aanloophavens en daardoor ook grote call sizes. De AE5/Albatros gaat dan weer via Algeciras rechtstreeks naar Noord-Duitsland (Bremerhaven en Hamburg) en daarna verder naar Zweden en Denemarken. De AE6/Lion behoudt Sines en Antwerpen als eerste loshavens, terwijl de AE10/Silk de snelste is voor lading vanuit Zuid-Korea en China naar Rotterdam en Polen (Gdansk).

Voor de export vanuit Europa naar het Midden- en Verre Oosten krijgen Britse verladers een beter product aangeboden. In de AE6/Lion worden immers zowel Southampton als Felixstowe bediend als laatste Europese laadhavens. Antwerpen verliest de uitgaande AE6/Lion call, maar wordt in ruil daarvoor wel de voorlaatste laadhaven (voor Le Havre) van de nieuwe AE1/Shogun.